Gebroken tand door een steentje in het eten. Wie betaalt de tandartskosten?

In Nederland zijn verschillende wetten voor het maken en bereiden van voedsel. U mag er door deze wetgeving vanuit gaan dat voedsel veilig is om te eten. Toch kan het voorkomen dat er een foutje wordt gemaakt. Soms leidt zo’n foutje tot een vreemd voorwerp in uw eten. Wat als u hierop kauwt en daardoor schade aan uw gebit oploopt? Wie is dan verantwoordelijk voor uw schade?
Voorbeeld
U heeft een zak krentenbollen gekocht in de supermarkt. Als u thuis een hap van een van de krentenbollen neemt, bijt u op een hard stukje. Achteraf blijkt dat er een steentje in uw krentenbol zat. Uw kies is hierdoor kapot. Volgens de tandarts moet uw kies getrokken worden. U wilt weten of u de tandartskosten op iemand kunt verhalen.

Aansprakelijkheid bij schade aan uw gebit door voedsel

In de wet staat dat de maker van het voedsel verantwoordelijk is als het voedsel niet voldoet aan de verwachtingen die u van het voedsel mag hebben en u daardoor schade oploopt. In elke situatie is het daarom de vraag welke verwachtingen u van het voedsel mag hebben. Zo kunt u bijvoorbeeld wel verwachten dat er kogeltjes zijn achtergebleven in wildvlees, omdat wild vaak wordt geschoten met hagel. Een steentje in uw krentenbol hoeft u weer niet te verwachten.

Bewijslast bij schade aan tanden door voedsel

U moet aantonen hoe en door wie uw schade is ontstaan. Zorg daarom altijd dat u het steentje of ander vreemd voorwerp uit het voedsel bewaart. Ook het liefst als u het heeft doorgeslikt. Verder moet u de verpakking en het voedsel bewaren. En heeft iemand gezien dat u op iets hards kauwde? Vraag dan de naam en gegevens, zodat later om een getuigenverklaring kan worden gevraagd.

Stel de maker van het voedsel aansprakelijk

Vaak staat achterop het product de naam van de producent van het voedsel. Heeft u schade door voedsel uit een restaurant? Dan is meestal het restaurant de maker van het voedsel. Stuur een aangetekende brief, waarin u uitlegt aan de producent of het restaurant wat er gebeurd is en welke schade u daardoor heeft. Noem daarbij ook welke bewijzen u heeft. Mogelijk moet u deze bewijzen later opsturen. Daarna moet u de producent of het restaurant de tijd geven om onderzoek te doen. Is uw verhaal en bewijs overtuigend genoeg? Dan vergoedt het restaurant of de producent van het eten uw schade.

Komt u er niet uit? Neem dan contact op met een jurist

Misschien wil het restaurant of de producent uw schade niet vergoeden. Of vindt u het lastig om een brief te schrijven. In dat geval kunt u contact opnemen met uw rechtsbijstandsverzekeraar. Bent u verzekerd bij Centraal Beheer, Interpolis, FBTO of Avéro Achmea? Dan helpen onze juristen u graag verder.