Hulp

Bij Stichting Achmea Rechtsbijstand regelt u veel online. Alle informatie over uw zaak vindt u in Mijn zaak.
Heeft u een vraag over het gebruik van Mijn zaak en staat het antwoord hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op via 088 462 62 62.

Veelgestelde vragen: Zaak melden

  • Waar vind ik mijn polisnummer/informatie?

    Bij het aangaan van een verzekeringspolis bij uw verzekeraar heeft u een zogenaamd "polisblad" ontvangen (fysiek op papier of digitaal per e-mail). Op dit polisblad staat altijd uw polisnummer vermeld. Wij vragen om uw polisnummer om de dekking van uw verzekering te kunnen inzien. Veel verzekeraars bieden een eigen online omgeving waarin u uw gegevens, zoals het polisnummer, kunt inzien. Weet u uw polisnummer niet (meer)? Neem dan contact op met uw verzekeraar. 
  • Ik weet niet bij welke verzekeraar ik voor rechtsbijstand verzekerd ben. Hoe kom ik daar achter?

    Op uw polisblad kunt u lezen bij welke verzekeraar u verzekerd bent. Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op via 088 462 62 62.

  • Wanneer krijg ik een reactie op mijn melding?

    • Online
      Als uw situatie duidelijk is, hoort u binnen 2 werkdagen of u recht heeft op juridische hulp vanuit uw rechtsbijstandverzekering. Als u geen recht heeft op juridische hulp vanuit uw rechtsbijstandverzekering, ontvangt u binnen 5 werkdagen een schriftelijke uitleg.
    • Telefonisch
      U hoort meestal direct of u recht heeft op juridische hulp vanuit uw verzekering. In een aantal gevallen kan de jurist u direct verder helpen.
  • Wat is het verschil tussen "zaak melden" en "Mijn zaak"?

     Als u juridische ondersteuning zoekt, dan kunt u hiervoor een melding doen via onze website of per telefoon. We noemen dit "een zaak melden". Zodra u een melding heeft gedaan krijgt u een uitnodiging om een zogenaamd "Mijn zaak-account" aan te maken. Via Mijn zaak kunt u op een veilige, efficiënte en eenvoudige wijze uw gegevens inzien en bestanden uploaden (bijvoorbeeld een aankoopbewijs, contract of vaststellingsovereenkomst). Als u al een Mijn zaak-account heeft dan kunt u hierin ook een nieuwe zaak melden. U hoeft in dat geval niet opnieuw uw persoonlijke gegevens in te voeren. 

  • Welke geboortedatum moet ik invullen bij de melding?

    Dat is de geboortedatum van degene die een beroep wil doen op de rechtsbijstand verzekering. Dat hoeft dus niet perse de verzekeringsnemer te zijn.
  • Is het invullen van het e-mailadres hoofdlettergevoelig?

    Ons systeem maakt geen onderscheid tussen de hoofdletters en kleine letters. Het maakt daarom niet uit hoe u het e-mailadres invoert.
  • Ik krijg de melding 'Voer een geldig e-mailadres in'. Wat doe ik nu?

    Controleer het ingevulde e-mailadres. Mogelijk staat er een spatie achter het e-mailadres (door het kopiëren/knippen en plakken van het e-mailadres). Haal dan de spatie weg of voer het e-mailadres handmatig in. Heeft u hierover nog vragen? Neem dan contact met ons op via 088 462 62 62.

  • Waarom word ik verplicht bepaalde gegevens in te vullen?

    Hoe meer relevante informatie u ons geeft, des te sneller wij met uw zaak aan de slag kunnen. Gegevens gemarkeerd met een * zijn daarvoor essentieel en dat is dan ook de reden dat we deze "verplicht" hebben gemaakt. Komt u er niet uit of heeft u bepaalde informatie niet tot uw beschikking? Neem dan contact met ons op. 

Veelgestelde vragen: Inloggen/aanmaken Mijn zaak-account

  • Wat is het voordeel van Mijn zaak?

    Mijn zaak is de beveiligde persoonlijke online omgeving van Stichting Achmea Rechtsbijstand. In Mijn zaak vindt u, zodra u zich heeft aangemeld, niet alleen uw eigen gegevens terug, tevens kunt u hier de status van uw zaak volgen en (zodra deze aan u is toegewezen) direct contact leggen met uw eigen persoonlijke jurist. Communicatie via Mijn zaak is, in tegenstelling tot reguliere e-mail, beveiligd en voldoet volledig aan de privacy-wetgeving. Bovendien kunt u via Mijn zaak gemakkelijk bestanden uploaden, inzien en/of wijzigen. Mijn zaak geeft u op een laagdrempelige, gebruiksvriendelijke en snelle wijze toegang tot de belangrijkste gegevens van uw juridische hulpvraag en is vaak sneller dan contact per telefoon. 

    Doordat u via Mijn zaak sneller, veiliger en efficiënter in contact staat met Stichting Achmea Rechtsbijstand, kunnen wij ons volledig richten op het zoveel mogelijk behartigen van uw belangen. Zo werken we samen met u aan een zo spoedig mogelijke oplossing van uw juridische hulpvraag. 

  • Ik heb al een account voor de online omgeving van mijn verzekeraar. Waarom heb ik voor Mijn zaak een apart account nodig?

    Dit heeft een aantal redenen:

    • Stichting Achmea Rechtsbijstand is een onafhankelijke stichting die juridische hulp geeft aan verzekerden. Het kan gebeuren dat de wederpartij ook verzekerd is bij 1 van de merken van Achmea. Daarom houden wij uw gegevens strikt gescheiden.
    • De kring van verzekerden kan bestaan uit meerdere personen. Wij vinden uw privacy erg belangrijk. Daarom krijgt iedere persoon een eigen account op Mijn zaak.
    • Het is mogelijk dat een zaak bij rechtsbijstand nog loopt, terwijl de verzekering in de tussentijd is gestopt.

  • Ik weet niet bij welke verzekeraar ik voor rechtsbijstand verzekerd ben. Hoe kom ik daar achter?

    Op uw polisblad kunt u lezen bij welke verzekeraar u verzekerd bent. Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op via 088 462 62 62.

  • Wat is mijn identificatienummer?

    Nadat u uw zaak heeft gemeld ontvangt u een e-mail met uitleg over Mijn zaak. In deze e-mail staat een identificatienummer. Dit identificatienummer heeft u nodig om een account aan te maken voor Mijn zaak. Let op: het identificatienummer is niet hetzelfde als uw zaaknummer.

    Bent u het identificatienummer kwijt? Bel ons dan op 088 462 62 62. Wij helpen u graag verder. 

  • Ik krijg de melding 'Voer een geldig e-mailadres in'. Wat doe ik nu?

    Controleer het ingevulde e-mailadres. Mogelijk staat er een spatie achter het e-mailadres (door het kopiëren/knippen en plakken van het e-mailadres). Haal dan de spatie weg of voer het e-mailadres handmatig in. Heeft u hierover nog vragen? Neem dan contact met ons op via 088 462 62 62.

  • Aan welke eisen moet mijn wachtwoord voldoen?

    Het wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 tekens en maximaal 128 tekens, waarvan minimaal 1 letter en 1 cijfer. Wij raden aan ook bijzondere tekens, zoals { }! @ # $ . : te gebruiken.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat doe ik nu?

    Op de inlogpagina (via de knop in de rechterbovenhoek van de website) kunt u via 'Wachtwoord vergeten' een nieuw wachtwoord aanmaken.

  • Is het invullen van het e-mailadres hoofdlettergevoelig?

    Ons systeem maakt geen onderscheid tussen de hoofdletters en kleine letters. Het maakt daarom niet uit hoe u het e-mailadres invoert.
  • Ik heb te vaak een verkeerd wachtwoord ingevuld. Nu is mijn account geblokkeerd. Wat moet ik doen?

    Wij herstellen uw account automatisch na 24 uur. U kunt dan opnieuw inloggen of via 'Wachtwoord vergeten' (op de inlogpagina) een nieuw wachtwoord aanmaken.

Veelgestelde vragen: Gebruik maken van Mijn zaak

  • Hoe weet ik of er een bericht voor mij in Mijn zaak staat?

    U ontvangt een e-mail als er een bericht of betaling in Mijn zaak staat. Heeft u eerder een account aangemaakt en of ontvangt u deze e-mail niet? Neem dan contact met ons op via 088 462 62 62.

  • Een bericht in Mijn zaak bevat vreemde tekens

    In Mijn zaak worden bepaalde berichten niet (altijd) goed weergegeven. We werken hard aan een oplossing hiervoor. Als het goed is heeft u het betreffende bericht ook per e-mail ontvangen. Daar is het wel goed leesbaar.
  • Ik zie 1 van mijn zaken niet in het zaakoverzicht. Wat nu?

    Mogelijk is de zaak nog niet gekoppeld aan uw account. U kunt het beste contact met ons opnemen via 088 462 62 62.

  • De melddatum op Mijn zaak is een latere datum dan de datum van mijn oorspronkelijke melding.

    Wanneer wij voor u digitaal een zaak aanmaken, neemt ons systeem automatisch die datum over in Mijn zaak. Voor de inhoud van uw zaak kijken we uiteraard wel naar de datum van de oorspronkelijke melding.
  • Mijn zaak staat op gesloten, maar dat is niet de bedoeling. Hoe voorkom ik dat mijn zaak gesloten wordt?

    In dit geval is de status 'gesloten' een administratieve term. Uw zaak wordt altijd heropend als u contact met ons opneemt.
  • Ik heb een nieuw account en nu zie ik mijn eerder gemelde zaken niet. Hoe kan dit?

    Mogelijk zijn de eerder gemelde zaken gekoppeld aan uw oude account. Neem contact met ons op via 088 462 62 62. Wij koppelen deze zaken dan aan uw nieuwe account.

  • Ik kan een bestand niet openen in Mijn zaak

    Mogelijk is het bestand te groot of is het een bijzonder type bestand. Neem contact op met uw jurist via 088 462 37 20.

  • Wanneer is een betaling aan mij zichtbaar op Mijn zaak?

    U ziet de betaling zodra wij die verwerkt hebben.

Documenten delen met Stichting Achmea Rechtsbijstand

In bepaalde gevallen vragen wij u om informatie naar ons te sturen. De manier waarop u documenten met ons kan delen hangt af van uw situatie.

  • Ik heb toegang tot Mijn zaak

    U kunt op verschillende manieren stukken naar ons sturen.

    • Mijn zaak
      Via uw Mijn zaak account kunt u gemakkelijk en veilig documenten met ons delen.
    • Grote documenten
      Voor grotere documenten (meer dan 15MB): vraag uw jurist om hulp.
    • Postverzending:
      Stichting Achmea Rechtsbijstand
      Antwoordnummer 3030
      7320 VB Apeldoorn
      (postzegel is niet nodig)

     

  • Ik heb geen toegang tot Mijn zaak

    Mijn zaak is nog niet toegankelijk voor iedereen. Dit geldt bijvoorbeeld voor:

    • Klanten met een Verkeerszaak (uw zaaknummer begint met “RB-”)
    • Derden

    U kunt stukken naar ons toesturen via:

    • Postverzending
      Stichting Achmea Rechtsbijstand
      Antwoordnummer 3030
      7320 VB Apeldoorn
      (postzegel is niet nodig)
    • Online diensten voor het delen van bestanden
      Bespreek de mogelijkheden hiervoor met uw contactpersoon.
    • E-mail
      Stuur uw bericht naar klantenservice@achmearechtsbijstand.nl. E-mail heeft niet de voorkeur als uw bericht persoonsgegevens bevat. Dit is in het algemeen alleen minder goed te beveiligen.
      Schrijft u altijd ons zaaknummer in het onderwerp?

Veelgestelde vragen: Aangetekende e-mail

  • Waarom ontvang ik een aangetekende e-mail?

    U ontvangt een aangetekende e-mail omdat u betrokken bent in een zaak die bij Stichting Achmea Rechtsbijstand is gemeld. Een aangetekende e-mail wordt ook gebruikt door Stichting Achmea Rechtsbijstand om persoonsgegevens veilig te kunnen versturen. In de aangetekende e-mail en de daarbij gevoegde bijlage wordt aan u uitgelegd waarom u een aangetekende e-mail ontvangt.

  • Ik heb een aangetekende e-mail ontvangen van Stichting Achmea Rechtsbijstand. Hoe weet ik dat dit geen spam is?

    Stichting Achmea Rechtsbijstand maakt gebruik van aangetekende e-mail. U ontvangt de eerste keer altijd een registratiemail van noreply@aangetekend.achmearechtsbijstand.nl via ses.sslpost.com. De notificatie van de aangetekende e-mail zelf komt altijd van klantenservice@achmearechtsbijstand.nl. Heeft u zich al geregistreerd, dan ontvangt u in het vervolg alleen nog de notificatie van de aangetekende e-mail zelf.
    Bij twijfel over de links in de e-mails kunt u het webadres controleren door eerst met de cursor over de link heen te gaan (zonder er op de klikken). In de het tekstveld ziet u dan het webadres waar de link u naartoe leidt.

    Komen de e-mails bij u van een ander e-mailadres en/of vertrouwt u het niet, belt u dan met onze klantenservice 088 462 37 20.

  • Ik heb een aangetekende e-mail ontvangen, maar deze is niet voor mij bedoeld

    Wij vragen u dan het bericht te vernietigen. Laat ons ook weten dat u een aangetekende e-mail heeft ontvangen die niet voor u bedoeld was door de aangetekende e-mail door te sturen naar klantenservice@achmearechtsbijstand.nl. Graag onder vermelding van het onderwerp van de aangetekende e-mail.

  • Ik heb voor het eerst een aangetekende e-mail ontvangen, maar het lukt me niet om in te loggen

    Ga na of u zich al heeft geregistreerd. Als u voor het eerst een aangetekende e-mail heeft ontvangen ontvangt u ook een e-mail met daarin het verzoek om u te registreren. Voordat u zichzelf heeft geregistreerd kunt u niet inloggen. U registreert zich met het e-mailadres waarnaar de aangetekende e-mail is verzonden. Het kan voorkomen dat de e-mail waarin u wordt gevraagd om u te registreren later binnenkomt in uw mailbox dan de aangetekende e-mail zelf.

  • Ik heb een aangetekende e-mail ontvangen, maar het lukt me niet om in te loggen

    Controleer of het e-mailadres dat u gebruikt bij het inloggen ook het e-mailadres is dat u heeft geregistreerd. U registreert namelijk uw e-mailadres waarop de aangetekende e-mail is binnengekomen. Het registreren van het e-mailadres waarop de aangetekende e-mail is binnengekomen, is noodzakelijk om in te kunnen loggen. Controleer daarnaast of u het juiste wachtwoord gebruikt.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten

    Klik dan op de knop ‘Wachtwoord vergeten?’ op de inlogpagina en volg de daar aangegeven stappen om uw wachtwoord te wijzigen.

  • Hoe open ik de aangetekende e-mail?

    Als u een aangetekende e-mail hebt ontvangen, ontvangt u een notificatie in uw mailbox. In deze notificatie klikt u op ‘Klik hier om de bijlage(n) te openen’. Op de pagina die opent, logt u in door uw e-mailadres en wachtwoord in te voeren. U komt dan automatisch terecht in de aangetekende e-mail. De inhoud vindt u vervolgens onder het kopje ‘Bijlage’. U kunt de bijlage(n) een voor een openen door op de naam van de bijlage te klikken.

  • Ik wil de aangetekende e-mail openen, maar de link werkt niet

    Als u via de knop in de e-mail die u heeft ontvangen de aangetekende e-mail probeert te openen, maar deze knop werkt niet dan kunt u het beste het later nog een keer proberen. Blijven de problemen bestaan neem dan contact met de afzender van de aangetekende e-mail via klantenservice@achmearechtsbijstand.nl of 088 462 37 20.

  • Hoe download ik de bijlage(n)?

    U kunt de bijlagen van een aangetekende e-mail downloaden als ZIP-bestand, selecteer eerst de bijlagen die u wilt downloaden. Of u downloadt alle bijlagen tegelijk als ZIP-bestand. Klik daarvoor op ‘Download ALLE bijlagen’. U kunt ook de bijlagen een voor een openen en vervolgens opslaan als PDF-bestand.

  • Waar vind ik al mijn ontvangen aangetekende e-mails?

    Als u meerdere aangetekende e-mails hebt ontvangen van Stichting Achmea Rechtsbijstand op hetzelfde e-mailadres komt u, nadat u bent ingelogd, via de knop ‘e-mailgeschiedenis’ op een overzicht van al uw aangetekende e-mails. Een aangetekende e-mail is 30 dagen voor u beschikbaar. Als u ze langer wilt bewaren kunt u ze downloaden en opslaan op uw eigen computer.

  • Ik heb een aangetekende e-mail ontvangen maar kan de inhoud ervan niet meer zien

    Een aangetekende e-mail is 30 dagen voor u beschikbaar. Dus als u de inhoud van een aangetekende e-mail niet meer kunt zien, dan is de termijn van 30 dagen waarschijnlijk verstreken. Neem in dit geval contact op met de verzender van de aangetekende e-mail, via klantenservice@achmearechtsbijstand.nl of 088 462 37 20.

  • Ik heb de registratiemail verwijderd. Kan ik daarna alsnog mijn e-mailadres registreren?

    Dit is mogelijk. Als u op de inlogpagina op ‘Wachtwoord vergeten’ klikt kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen. Gebruik daarvoor het e-mailadres waar u de aangetekende e-mail op heeft ontvangen. Als u zich niet eerder heeft geregistreerd, dan ontvangt u opnieuw een registratiemail. De link naar de inlogpagina is: https://aangetekend.achmearechtsbijstand.nl/

  • Ik heb mij geregistreerd voor aangetekende e-mail. Wat doet Stichting Achmea Rechtsbijstand met de gegevens die ik heb opgegeven?

    Stichting Achmea Rechtsbijstand heeft geen toegang tot de gegevens die u invult om toegang te krijgen tot de voor u bestemde mail. Deze gegevens worden verwerkt door een gecertificeerde leverancier van de dienst aangetekend mailen. De gegevens die u invoert worden uitsluitend gebruikt om u veilig aangetekende e-mails van Stichting Achmea Rechtsbijstand te laten ontvangen en lezen.