Mijn bestelling is geannuleerd door een voorraadprobleem bij de webshop

Als u iets online koopt, dan mag u verwachten dat de informatie die een webshop geeft klopt. Dat geldt ook voor de voorraadstatus. Zodra u iets koopt gaat u een overeenkomst aan met de verkoper. De verkoper kan zo'n overeenkomst niet zomaar annuleren. In dit artikel leest u wat u kunt doen als de verkoper uw bestelling toch annuleert.

Voorbeeld

U ziet in een webshop een mooie Black Friday-aanbieding. De prijs is erg scherp en volgens de webshop is er voldoende voorraad. U hoeft er niet lang over na te denken en besluit het artikel te bestellen. Niet veel later ontvangt u een bestelbevestiging per mail. Enthousiast wacht u de levering af. Totdat u een dag later een mail ontvangt met daarin de annulering van de bestelling. Zonder enige toelichting. U vraagt zich af of dit wel mag.

Mag een webshop mijn bestelling zomaar annuleren?

Nee, dat mag niet zomaar. De webshop moet uw bestelling leveren. Er zijn wel een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld bij overmacht. Maar daar valt een voorraadprobleem meestal niet onder. U kunt de webshop dus blijven vragen om de bestelling te leveren. Of en wanneer de webshop toch gaat leveren is in dat geval onzeker. Vaak is het slimmer (en sneller) om te vragen naar andere opties bij een voorraadtekort. 

Deze opties zijn:

  1. Vraag naar alternatieven of informeer naar nieuwe voorraad 
    Dit kan een vergelijkbaar product zijn of een ander product dat aan uw behoeften voldoet. De webshop wil u misschien zo’n optie aanbieden als die er is. Soms komt er een nieuwe voorraad en kunt u wachten tot het product weer beschikbaar is.
  2. U kunt een beroep doen op uw herroepingsrecht
    Zijn er geen andere opties of wilt u niet wachten op nieuwe voorraad? Dan kunt u een beroep doen op uw herroepingsrecht. U hoeft dan alleen te laten weten dat u de aankoop wilt ontbinden. Waarom u dat wilt hoeft u niet aan te geven. Het maakt ook niet uit of u uw bestelling al wel of niet heeft ontvangen. Uw recht om een online aankoop te annuleren (ook wel herroepen genoemd) geldt namelijk vanaf het moment dat u de aankoop doet. Pas op het moment dat u de bestelling ontvangt, gaat de herroepingsperiode van 14 dagen in.

    De terugbetaling moet plaatsvinden binnen 14 dagen nadat u de bestelling heeft geannuleerd. Maar er zijn ook uitzonderingen op dit recht. Bijvoorbeeld wanneer u een product laat personaliseren. Wilt u meer weten over het herroepingsrecht en de uitzonderingen hierop? Lees dan het kennisartikel over dit onderwerp of bekijk onze speciale themapagina over online aankopen. U kunt ook gebruik maken van onze handige voorbeeldbrief over het herroepen van een online aankoop.
  3. Breng in kaart of u aanvullende schade heeft
    Is uw bestelling geannuleerd omdat er een voorraadtekort is? En is het product op een andere website wel beschikbaar, maar dan voor een hogere prijs? Misschien heeft u dan recht op een schadevergoeding. Bijvoorbeeld terugbetaling van de verzendkosten of het verschil in prijs bij de andere webshop. Of u hier recht op heeft hangt af van de voorwaarden van de webshop en de redelijkheid van de situatie. Neem voordat u extra kosten maakt contact op met de klantenservice van de verkoper. Vraag of deze bereid is de extra kosten te betalen.

Wanneer moet de webshop mij terugbetalen?

De webshop moet u het bedrag zo snel mogelijk, maar niet later dan 14 dagen na annulering van de bestelling, terugbetalen. 

De webshop moet u op dezelfde manier terugbetalen als bij de bestelling

En mag hier alleen van afwijken als u heeft ingestemd met een andere betaalmethode. Dit zorgt voor een snelle en transparante afhandeling van de terugbetaling.

In sommige gevallen kan de webshop om meer tijd vragen voor de terugbetaling

Bijvoorbeeld als er bijzondere omstandigheden zijn. De webshop moet u hierover op tijd informeren en het uitstel moet redelijk zijn. Als er vertragingen zijn, heeft u misschien recht op schadevergoeding.

Verzamel bewijs van het contact met de webshop

Bijvoorbeeld via e-mail, zodat u bewijs heeft van de stappen die u heeft genomen en de reacties van de webshop. Ontstaat er een geschil? Dan kunt u deze documenten gebruiken als bewijs tegen de webshop.

De webshop wil me niet verder helpen, wat nu?

Dan kunt u een klacht indienen De Geschillencommissie of juridische hulp inschakelen. Neem hiervoor contact op met een van onze juristen.

Voorbeeldbrief herroepen online aankoop

Gebruik deze handige voorbeeldbrief als u gebruik wilt maken van uw herroepingsrecht.

Voorbeeldbrief: herroepen online aankoop DOCX, 23 kB Download