Wat zijn mijn rechten als een webshop een bestelling te laat levert? 

Het niet op tijd leveren kan vooral in speciale periodes zoals de Sinterklaas- of kerstviering, extra vervelend zijn. Je rekent er immers op dat je je dierbaren blij kunt maken met een passend cadeau. Daarom is het belangrijk om te weten wat je rechten zijn als consument. Zodat je snel zelf actie kunt ondernemen mocht het misgaan. Hieronder beantwoorden we enkele veelgestelde vragen rondom niet op tijd geleverde producten. 

Voorbeeld

Je hebt een cadeau besteld voor Sinterklaasavond. Je wilt natuurlijk dat deze op tijd wordt geleverd. Volgens de webshop was het product op voorraad en zou ruim voor 5 december bezorgd worden. Op 5 december heb je helaas nog steeds geen pakket gezien. Tot aan pakjesavond zelf hoop je dat het product toch nog geleverd wordt. Maar helaas. Het cadeau wat de Sint die avond had moeten geven, is pas 3 werkdagen later bezorgd. Je wilt de bestelling daarom annuleren.

Heb je bij de aankoop van een product in een webshop een levertermijn afgesproken?

En haalt de webshop de afgesproken levertijd niet? Dan heb je recht op een oplossing. Dit kan bijvoorbeeld het terugkrijgen van je geld zijn (restitutie) of het afspreken van een nieuwe leverdatum.

Ik heb geen levertermijn afgesproken, wat nu?

Als er geen specifieke levertijd is afgesproken, geldt de wettelijke levertijd. In Nederland is dit maximaal 30 dagen na het plaatsen van de bestelling. De webshop moet ervoor zorgen dat het product binnen deze termijn wordt geleverd.

Kan ik de bestelling nog annuleren?

Als consument heb je vaak het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product de koop te ontbinden (ook wel herroepingsrecht genoemd), ook als er geen sprake is van vertraging in de levering. Neem contact op met de webshop om dit te regelen en geef aan dat je je bestelling wilt annuleren. Zij zullen je informeren over de te nemen vervolgstappen.

Let op: in sommige gevallen heb je geen herroepingsrecht. Zoals bijvoorbeeld gepersonaliseerde producten zoals een gegraveerde ring, een speciaal voor je bedrukt T-shirt of een fotoboek zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. De verkoper moet je hierover dan wel vóóraf hebben geïnformeerd. 

Wil je hier meer over weten? Bekijk dan ons kennisartikel over het herroepingsrecht.

Ik wil het product ondanks de late levertijd toch ontvangen

Wil je het product toch ontvangen, ondanks de vertraging? Dit is een kans voor de verkoper om de situatie recht te zetten. Vraag de webshop om het product te leveren en spreek daarin een nieuwe levertermijn af.

De webshop komt ook de nieuwe levertermijn niet na, dus ik wil afzien van de aankoop

Als de webshop ook binnen de aanvullende termijn niet levert heb je het recht om gebruik te maken van je herroepingsrecht. Goed om te weten is dat je dan recht hebt op volledige terugbetaling van het betaalde aankoopbedrag. Meldt direct en voor levering aan de verkoper dat je de overeenkomst wilt herroepen. Je loopt anders het risico dat de retourkosten voor je rekening komen. Mocht je het product toch hebben ontvangen dan ben je alleen retourkosten verschuldigd wanneer de verkoper je hierover op voorhand heeft geïnformeerd. Was dat niet zo? Dan moet je ook de retourkosten vergoed krijgen.

Stel de webwinkel wel schriftelijk op de hoogte van je beslissing om de koopovereenkomst te ontbinden. Dit kan bijvoorbeeld door een e-mail of een brief te sturen. Je kunt hiervoor gebruik maken van onze handige voorbeeldbrief.

Kan ik mijn geld terugkrijgen?

Je hebt het recht om de betaalde bedragen terug te vorderen als de webshop niet tijdig levert en u besluit de overeenkomst te ontbinden of te herroepen. De verkoper moet u binnen 14 dagen terugbetalen. Deze termijn gaat lopen vanaf het moment dat u een beroep heeft gedaan op je herroepingsrecht.

Heb ik recht op een schadevergoeding?

In sommige gevallen kun je aanspraak maken op een schadevergoeding als je aantoonbare schade hebt geleden door de vertraagde levering. Dit kan bijvoorbeeld extra kosten zijn die je hebt moeten maken. 

De webshop levert te laat omdat het product toch niet op voorraad was, wat zijn mijn rechten?

De webshop informeert je over een nieuwe leverdatum. Ben je het niet eens met deze nieuwe leverdatum dan heb je het recht om de bestelling te herroepen. Gaat het om een product wat is uitgesloten van het herroepingsrecht dan adviseren wij u om hierover contact op te nemen met 1 van onze juristen als u verzekert bent bij Centraal Beheer, Interpolis, Avéro – Achmea, InShared, FBTO of Hema. Lees hier meer over het herroepingsrecht.

Ik kom er niet uit met de webshop

Bewaar alle communicatie en relevante documentatie, zoals orderbevestigingen en eventuele correspondentie met de webshop. Mocht het nodig zijn, dan kun je deze documenten gebruiken als bewijs bij een eventuele juridische zaak.

Wil je weten wat je mogelijkheden precies zijn? Neem contact op met 1 van onze juristen als je verzekerd bent bij Centraal Beheer, Interpolis, Avéro Achmea, FBTO of InShared. Onze juristen helpen je graag verder.

Direct weten waar je aan toe bent?

Online aankopen adviestool