Toegang en gebruik van "Mijn zaak"

Wilt u uitleg over de werking van Mijn zaak? Heeft u vragen waarom een account van uw verzekeraar losstaat van Mijn zaak? Hier vindt u alle antwoorden.

Top 10 veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen "zaak melden" en "Mijn zaak"?

Als u juridische ondersteuning zoekt, dan kunt u eenvoudig online een melding doen op uw rechtsbijstandverzekering. We noemen dit 'een zaak melden'. Als u een melding doet, kunt u meteen een account aanmaken voor Mijn zaak. Via Mijn zaak kunt u op een veilige, efficiënte en eenvoudige wijze uw gegevens inzien en bestanden uploaden (bijvoorbeeld een aankoopbewijs, contract of vaststellingsovereenkomst). Als u al een Mijn zaak-account heeft dan kunt u hierin ook een nieuwe zaak melden. U hoeft in dat geval niet opnieuw uw persoonlijke gegevens in te voeren. 

Meer over Mijn zaak

Ik heb géén toegang tot Mijn zaak en wil documenten delen

Mijn zaak is niet toegankelijk voor derden. 

U kunt stukken naar ons toesturen via:

  • Postverzending
    Stichting Achmea Rechtsbijstand
    Antwoordnummer 3030
    7320 VB Apeldoorn
    (postzegel is niet nodig)
  • Online diensten voor het delen van bestanden
    Bespreek de mogelijkheden hiervoor met uw contactpersoon.
  • E-mail
    Stuur uw bericht naar klantenservice@achmearechtsbijstand.nl. E-mail heeft niet de voorkeur als uw bericht persoonsgegevens bevat. Dit is in het algemeen alleen minder goed te beveiligen.
    Schrijft u altijd ons zaaknummer in het onderwerp?
Ik heb wél toegang tot Mijn zaak en wil documenten delen

U kunt op verschillende manieren stukken naar ons sturen.

  • Mijn zaak

    Documenten of een bericht naar uw jurist verstuurt u het veiligst via uw persoonlijke Mijn zaak omgeving.

    1. Log in op Mijn zaak.
    2. Kies de zaak waarvoor u documenten wilt uploaden.
    3. Klik op de knop rechts in beeld met 'Stuur bericht of upload bestand'.
    4. Geef een onderwerp en (korte) toelichting, voeg de bestanden toe en verstuur het bericht.
    5. Let op: u kunt op dit moment maximaal 15 MB per bericht versturen. Wilt u meer uploaden? Stuur dan meerdere berichten of vraag uw jurist om hulp.

      Staat uw zaak niet in het zaakoverzicht? Neem dan contact met ons op via de chat.

  • Postverzending:
    Stichting Achmea Rechtsbijstand
    Antwoordnummer 3030
    7320 VB Apeldoorn
    (postzegel is niet nodig)
Hoe verstuur ik een bijlage in Mijn zaak?

In mijn zaak kunt u eenvoudig bijlagen toevoegen zoals foto's, correspondentie documenten.

Lees meer over het uploaden van documenten in Mijn zaak

Ik heb al een account voor de online omgeving van mijn verzekeraar. Waarom heb ik voor Mijn zaak een apart account nodig?

Dit heeft een aantal redenen:

  • Stichting Achmea Rechtsbijstand is een onafhankelijke stichting die juridische hulp geeft aan verzekerden. Het kan gebeuren dat de wederpartij ook verzekerd is bij 1 van de merken van Achmea. Daarom houden wij uw gegevens strikt gescheiden.
  • De kring van verzekerden kan bestaan uit meerdere personen. Wij vinden uw privacy erg belangrijk. Daarom krijgt iedere persoon een eigen account op Mijn zaak.
  • Het is mogelijk dat een zaak bij rechtsbijstand nog loopt, terwijl de verzekering in de tussentijd is gestopt.

 

Kan iemand anders namens mij spreken over mijn zaak?
Soms is het prettig als iemand anders, zoals een familielid of adviseur, met ons spreekt over uw zaak. Dat doen wij uiteraard niet zonder uw toestemming. Gebruik ons machtigingsformulier om dit te regelen.
Hoe weet ik of er een bericht voor mij in Mijn zaak staat?

U ontvangt een e-mail als er een bericht of betaling in Mijn zaak staat. Heeft u eerder een account aangemaakt en of ontvangt u deze e-mail niet? Neem dan contact met ons op via de chat.

Wat is het voordeel van Mijn zaak?

Mijn zaak is de beveiligde persoonlijke online omgeving van Stichting Achmea Rechtsbijstand. In Mijn zaak vindt u niet alleen uw eigen gegevens terug. Ook volgt u hier de status van uw zaak en direct contact leggen met uw eigen persoonlijke jurist. Communicatie via Mijn zaak is beveiligd en voldoet volledig aan de privacy-wetgeving. Bovendien kunt u via Mijn zaak gemakkelijk bestanden uploaden, inzien en/of wijzigen. Mijn zaak geeft u op een eenvoudige wijze toegang tot de belangrijkste gegevens van uw juridische hulpvraag en is vaak sneller dan contact per telefoon. 

Doordat u via Mijn zaak sneller, veiliger en efficiënter in contact staat met Stichting Achmea Rechtsbijstand, kunnen wij ons volledig richten op het zoveel mogelijk behartigen van uw belangen. Zo werken we samen met u aan een zo spoedig mogelijke oplossing van uw juridische hulpvraag. 

Waarom zie ik geen optie om een belafspraak te maken met mijn jurist?

U kunt alleen een belafspraak maken met uw jurist als u een vaste contactpersoon heeft. Ook is het op dit moment nog niet voor alle meldingen mogelijk om via Mijn zaak een afspraak te maken met uw jurist. Begint uw zaaknummer met een R gevolgd door 9 cijfers? Dan kunt u in de meeste gevallen wél direct een afspraak maken via Mijn zaak.

We werken er hard aan om dit voor iedereen zo snel mogelijk beschikbaar te maken. Kunt u zelf nog geen afspraak inplannen via Mijn zaak? Neem dan telefonisch contact met ons op via 088 462 37 20. Onze juristen staan u graag te woord.

Mijn zaak staat op gesloten, maar dat is niet de bedoeling. Hoe voorkom ik dat mijn zaak gesloten wordt?
In dit geval is de status 'gesloten' een administratieve term. Uw zaak wordt altijd heropend als u contact met ons opneemt.

Inloggen op Mijn zaak

Bekijk alle details over uw lopende zaak, neem eenvoudig contact op met uw jurist en/of verstuur uw bestanden.

Inloggen

Een nieuwe zaak melden

Wilt u een nieuwe zaak melden? Dat doet u het eenvoudigst en snelst online.

Zaak melden

Meer veelgestelde vragen

De melddatum op Mijn zaak is een latere datum dan de datum van mijn oorspronkelijke melding.
Wanneer wij voor u digitaal een zaak aanmaken, neemt ons systeem automatisch die datum over in Mijn zaak. Voor de inhoud van uw zaak kijken we uiteraard wel naar de datum van de oorspronkelijke melding.
Een bericht in Mijn zaak bevat vreemde tekens
In Mijn zaak worden bepaalde berichten niet (altijd) goed weergegeven. We werken hard aan een oplossing hiervoor. Als het goed is heeft u het betreffende bericht ook per e-mail ontvangen. Daar is het wel goed leesbaar.
Ik heb een nieuw account en nu zie ik mijn eerder gemelde zaken niet. Hoe kan dit?

Mogelijk zijn de eerder gemelde zaken gekoppeld aan uw oude account. Neem contact met ons op via 088 462 62 62. Wij koppelen deze zaken dan aan uw nieuwe account.

Ik kan de contactgegevens bij mijn zaak niet wijzigen
Voor een aantal meldingen is het op dit moment nog niet mogelijk om via Mijn zaak de contactgegevens bij een specifieke zaak te veranderen. Dit is het geval als uw zaaknummer begint met ‘RB’. We werken er hard aan om dit ook voor u mogelijk te maken. Wilt u de contactgegevens wijzigen? Neem dan telefonisch contact met ons op: 088 462 37 20.
Ik kan een bestand niet openen in Mijn zaak

Mogelijk is het bestand te groot of is het een bijzonder type bestand. Neem contact op met uw jurist via 088 462 37 20.

Hoe volg ik mijn melding?

Alle informatie over de melding op uw rechtsbijstandverzekering volgt u eenvoudig in Mijn Zaak. 

Lees meer over Mijn zaak

Ik kan geen afspraken inzien
Begint uw zaaknummer met ‘RB’? Dan is het op dit moment nog niet mogelijk om via Mijn zaak gemaakte afspraken in te zien. We werken er hard aan om dit ook voor u mogelijk te maken.
Ik wil Mijn Zaak niet gebruiken. Hoe communiceer ik dan met mijn jurist?

Schriftelijke communicatie met onze juristen verloopt via Mijn zaak of via de post.

Ik zie 1 van mijn zaken niet in het zaakoverzicht. Wat nu?

Mogelijk is uw zaak nog niet verwerkt en daarom nog niet gekoppeld aan uw account. Zodra uw zaak in behandeling is genomen staat uw zaak in het zaakoverzicht. Dit duurt maximaal 10 werkdagen.

Is uw zaak na die 10 werkdagen nog steeds niet zichtbaar, neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Mijn zaak staat op gesloten, maar dat is niet de bedoeling. Hoe voorkom ik dat mijn zaak gesloten wordt?
In dit geval is de status 'gesloten' een administratieve term. Uw zaak wordt altijd heropend als u contact met ons opneemt.
Waar vind ik informatie over mijn melding?

Alle informatie over uw zaak vindt u terug in uw persoonlijke Mijn zaak omgeving. U herkent uw zaak aan het unieke zaaknummer.

Meer over uw zaakgegevens

Wanneer is een betaling aan mij zichtbaar op Mijn zaak?
Zodra wij de betaling hebben verwerkt kunt u die terug zien in 'Mijn Zaak'. U ontvangt dan een bericht per e-mail.
Wanneer krijg ik een reactie op mijn melding?

Na uw telefonische of online melding wordt uw zaak toegewezen aan een jurist die past bij uw juridisch probleem. Uw jurist neemt dan binnen 10 werkdagen contact met u op. U hoort dan ook of u recht heeft op juridische hulp vanuit uw rechtsbijstandverzekering.

Tip: Maak uw melding compleet en deel alvast belangrijke documenten in uw persoonlijke Mijn zaak omgeving.

Waarom zie ik geen optie om een belafspraak te maken met mijn jurist?

U kunt alleen een belafspraak maken met uw jurist als u een vaste contactpersoon heeft. Ook is het op dit moment nog niet voor alle meldingen mogelijk om via Mijn zaak een afspraak te maken met uw jurist. Begint uw zaaknummer met een R gevolgd door 9 cijfers? Dan kunt u in de meeste gevallen wél direct een afspraak maken via Mijn zaak.

We werken er hard aan om dit voor iedereen zo snel mogelijk beschikbaar te maken. Kunt u zelf nog geen afspraak inplannen via Mijn zaak? Neem dan telefonisch contact met ons op via 088 462 37 20. Onze juristen staan u graag te woord.

Hoe heb ik contact met mijn jurist?

Heeft u nieuws over uw zaak of heeft u een vraag? U bereikt uw jurist eenvoudig via uw persoonlijke Mijn zaak omgeving.

Meer over contact met uw jurist over uw zaak

Waarom word ik verplicht bepaalde gegevens in te vullen?

Hoe meer relevante informatie u ons geeft, des te sneller wij met uw zaak aan de slag kunnen. Gegevens gemarkeerd met een * zijn daarvoor essentieel en dat is dan ook de reden dat we deze "verplicht" hebben gemaakt. Komt u er niet uit of heeft u bepaalde informatie niet tot uw beschikking? Neem dan contact met ons op.