Corona en vakanties: veel gestelde vragen

Door het coronavirus (covid-19) is reizen niet altijd meer veilig. Veel vakanties zijn vanwege corona geannuleerd. Andere reizigers zitten nog in onzekerheid of hun vakantie kan doorgaan. In dit artikel vindt u veel gestelde vragen over uw juridische positie rondom geboekte reizen. En u leest wat uw rechten zijn als uw vakantie wordt geannuleerd door het coronavirus.

Voorbeeld

U heeft een vakantie naar Spanje geboekt over een paar maanden. U maakt zich zorgen over het coronavirus en wilt u vakantie annuleren. U wilt weten of u uw geld terugkrijgt als u door corona uw vakantie annuleert.

1. Ik wil vanwege corona mijn vakantie annuleren. Krijg ik mijn geld terug?

Wilt u een reis annuleren vanwege het coronavirus? Dan krijgt u alleen geld terug als het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies heeft afgegeven voor de bestemming. Ook moet u de vakantie via een reisorganisatie hebben geboekt. Voor gevolgschade, zoals apart geboekte excursies die u moet annuleren als uw reis door het coronavirus niet doorgaat, krijgt u geen vergoeding. Heeft u een losse vlucht geboekt en zelf overnachtingen geregeld (bijvoorbeeld via AirBnB)? Informeer dan bij de accommodatie en de luchtvaartmaatschappij naar de annuleringsvoorwaarden.

2. Krijg ik geld terug bij een inreisverbod door het coronavirus?

Sommige landen, zoals de Verenigde Staten weigeren Nederlanders toegang tot het land om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Dit maakt het voor reisorganisaties praktisch onmogelijk om tijdens deze periode uw vakantie uit te voeren. Reisorganisaties beroepen zich daarom op overmacht. Dat betekent dat de reisorganisatie in principe niet hoeft mee te werken aan het kosteloos annuleren van de reis. De situatie rondom het coronavirus is echter zo uitzonderlijk dat de politiek nu bekijkt hoe organisaties hier mee om moeten gaan. Neem contact op met uw reisorganisatie (in geval van pakketreis) of de accommodatie en eventueel luchtvaartmaatschappij voor de mogelijkheden.

3. Reis geannuleerd door corona: Geld terug of voucher?

Sommige reisorganisaties die reizen annuleren wegens het coronavirus, bieden hun klanten een tegoedbon voor een volgende vakantie aan. Deze ‘Corona-voucher’ is geldig voor 1 jaar en valt onder de dekking van SGR. Dat betekent dat als de reisorganisatie failliet gaat, u de kosten vergoed krijgt. Het doel van de Corona-voucher is te voorkomen dat alle reizigers hun geld terugvragen. Dat zou voor veel reisorganisaties een faillissement betekenen. Juridisch gezien bent u niet verplicht de coronavoucher te accepteren. Waarschijnlijk leeft de rechter of Geschillencommissie de wet in deze bijzondere situatie niet zo strikt na. Accepteren van de corona-voucher is waarschijnlijk de beste optie. Tenzij het voor u niet mogelijk is later op reis te gaan, bijvoorbeeld omdat u terminaal ziek bent of bijvoorbeeld later dit jaar niet meer op vakantie kunt.

4. Helpt een reis-of annuleringsverzekering bij annulering door corona?

Vaak kunt u geen beroep doen op uw annuleringsverzekering als een reis niet doorgaat wegens het coronavirus. Een annuleringsverzekering geldt alleen voor omstandigheden waar de verzekerde zelf mee te maken krijgt, zoals ziekte of overlijden. De uitbraak van het coronavirus valt hier niet onder.
Soms biedt een allrisk annuleringsverzekering dekking. Dit is echter slecht bij enkele verzekeringen het geval. Reken erop dat u in de meeste gevallen (een deel) van uw geld kwijt bent als verplaatsen van de reis niet mogelijk is. De inhoud van de polisvoorwaarden van kan per verzekeraar verschillen. Ook merken we dat sommige verzekeraars hun beleid iets hebben versoepeld. Informeer dus bij uw verzekeraar of zij u kunnen helpen voor uw specifieke probleem.

5. Wat als een gebied in Nederland wordt afgesloten door het coronavirus?

Als een weekend weg in Nederland in het water valt door het coronavirus is dit voor de reisorganisatie situatie van overmacht. De reisorganisatie is niet verplicht kosteloos te annuleren. Toch gebeurt dit wel regelmatig. Ook werkt de reisorganisatie vaak mee aan het verplaatsen van de reis naar een periode na de coronacrisis.

6. Betaalt de luchtvaartmaatschappij een vergoeding als mijn vlucht vanwege corona wordt geannuleerd?

De coronacrisis is voor de luchtvaartmaatschappij overmacht. U heeft dus geen recht op een schadevergoeding. U heeft wel recht op een vervangende vlucht of terugbetaling van de kosten voor het vliegticket. Daarnaast krijgt u - afhankelijk van de duur van de vertraging – een vergoeding van kosten voor eten, drinken, vervoer en een hotelovernachting. Deze regels gelden overigens alleen voor vluchten binnen de Europese Unie (EU) én voor vluchten uitgevoerd door een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij met aankomst in een EU lidstaat.

7. Vergoedt de reisorganisatie al mijn kosten als ik niet kan terugkeren door corona?

Als u door coronamaatregelen op uw vakantiebestemming moet blijven, worden alleen de eerste 3 nachten vergoed. Het moet wel een vakantie zijn waarbij de reisorganisatie naast het verblijf ook het vervoer voor u heeft geregeld. U heeft helaas geen recht op een schadevergoeding voor aanvullende kosten die u moet maken vanwege een langer verblijf door coronamaatregelen. Mogelijk dekt uw reisverzekering of annuleringsverzekering deze kosten wel.

Meer over het coronavirus

Juridische informatie over het coronavirus