Mijn energieleverancier wijzigt de energieprijzen binnen 30 dagen. Mag dat zomaar?

U heeft er misschien over gelezen of zelf mee te maken gehad: een energieleverancier wijzigt tarieven en doet dit korter dan 30 dagen voordat de wijziging ingaat. Mag dit? Wat zijn uw mogelijkheden? In dit artikel geven wij antwoord op deze vragen.

Bij een vast contract heeft u recht op de levering van energie voor een vaste prijs

Die prijs is geldig totdat het contract afloopt. Uw energieleverancier mag, zo lang uw contract loopt, het tarief normaal gesproken niet aanpassen. Ook niet wanneer de energieleverancier 30 dagen van te voren laat weten dat ze de prijzen willen veranderen. Dit geldt ook voor wijzigingen in de terugleververgoeding voor opgewekte energie uit zonnepanelen.

Loopt u hier tegenaan? In dat geval is het verstandig bezwaar te maken tegen de prijswijziging. U heeft volgens uw contract recht heeft op vaste energietarieven. Op de website van uw energieleverancier staat hoe en waar u dit moet doen. Soms moet u een online contactformulier invullen, soms een mail sturen en soms een brief. Wij raden u aan het bezwaar in te dienen en hier bewijs van te bewaren.

Prijsverhoging bij een variabel contract? Alleen geldig als u minimaal 30 dagen vooraf een bericht krijgt

Dat staat zo in de wet. Als de energieleverancier de tarieven binnen 30 dagen wijzigt voor consumenten en kleinverbruikers, dan mag dat dus niet. Een voorbeeld: 

Als de leverancier de tarieven op 1 november 2022 wil wijzigen, dan moet de energieleverancier u dit voor 1 oktober schriftelijk laten weten. De energieleverancier mag u dit ook per e-mail laten weten. Na de mededeling van de energieleverancier betaalt u nog 30 dagen het niet gewijzigde tarief. Wat uw energieleverancier wel en niet mag wijzigen staat in uw contract en de Algemene Voorwaarden. De minimale termijn van 30 dagen is in ieder geval verplicht.

Toch een tariefswijziging binnen 30 dagen?

Maak dan bezwaar. Op de website van uw energieleverancier staat hoe en waar u dit moet doen. Soms moet u een online contactformulier invullen, soms een mail sturen en soms een brief. Wij raden u aan het bezwaar in te dienen en hier bewijs van te bewaren. In het bezwaar vraagt u de energieleverancier om de verhoging van het tarief niet eerder in te laten gaan dan 30 dagen nadat u het bericht over de verhoging heeft gehad.

U kunt hiervoor gebruik maken van onze gratis voorbeeldbrief voor het indienen van bezwaar. Deze voorbeeldbrief is beschikbaar voor zowel vaste als variabele contracten. Wij adviseren u de brief per aangetekende post te versturen en het verzendbewijs goed te bewaren.

Komt u er niet uit met de energieleverancier?

Een verhoging van de prijs, zoals bij de hogere energietarieven, geeft u soms de mogelijkheid om het (energie)contract op te zeggen. Het vervelende is alleen dat overstappen naar een andere energieleverancier op dit moment niet veel zin heeft. Alle aanbieders rekenen namelijk (veel) hogere tarieven.

Het kan zijn dat de energieleverancier niet reageert of misschien niet met een oplossing komt

Dan raden wij u aan om hiervan melding te doen bij de Autoriteit Consument Markt (ACM). U kunt ook naar de Geschillencommissie Energie stappen.

Natuurlijk kunt u als verzekerde bij Interpolis, Centraal Beheer, Avéro Achmea, FBTO, InShared of Hema ook rekenen op onze juridische hulp. Onze juristen helpen u graag verder. Meld uw zaak online.

Bezwaar maken tegen uw nieuwe energietarief? Download de gratis voorbeeldbrief voor een vast of variabel contract

Uw energieleverancier moet u minimaal 30 dagen voordat de energieprijs gewijzigd wordt informeren. Is dat bij u niet het geval? Maak dan gebruik van onze gratis voorbeeldbrieven om bezwaar te maken tegen deze prijswijziging.

Voorbeeldbrief: bezwaar verhogen energieprijzen variabel contract DOCX, 24 kB Download
Voorbeeldbrief: bezwaar verhogen energieprijzen vast contract DOCX, 24 kB Download