De webshop zegt dat mijn retourzending beschadigd is aangekomen. Wie is er aansprakelijk?

In dit artikel leest u wat uw rechten en plichten zijn in het geval van een retourzending.

Voorbeeld

U heeft een product aangeschaft bij een webshop. Het product bevalt u niet en u wilt het graag retourneren. Daarvoor maakt u gebruik van uw herroepingsrecht. U stuurt het product op naar de verkoper en deze geeft aan dat de retour beschadigd is aangekomen. Men wil u hiervoor aansprakelijk stellen.

In het geval van een online aankoop blijft het product voor risico van de verkoper tot het moment dat u het product in ontvangst heeft genomen. Laat de pakketbezorger vlak voor overhandiging het pakket kapot vallen, dan zal de verkoper u een oplossing moeten bieden. Bijvoorbeeld door opnieuw het product naar u op te sturen. Heeft u het pakket aangenomen en valt het dan, dan is de schade uw probleem.

Wanneer het product u niet bevalt en u stuurt het terug, dan is dat op uw kosten (maar zie ook het artikel over wie de kosten voor het terugsturen betaalt) en voor uw risico. Ook wanneer u een antwoordnummer van de verkoper gebruikt. Komt het product beschadigd aan bij de verkoper, dan kan de verkoper een schadevergoeding vragen. Dit kan oplopen tot het volledige aankoopbedrag, afhankelijk van de omvang van de schade.

Kunt u dan de verzender aanspreken voor de beschadiging die tijdens het vervoer is opgetreden?

Eigenlijk alleen wanneer u ervoor gekozen hebt om het pakketje aangetekend (dan wordt via PostNL schade tot €500,- vergoed) of verzekerd (dan wordt via PostNL schade tot €5.500,- vergoed) te verzenden. Het is bovendien goed om te weten dat u ook naar antwoordnummers pakketjes aangetekend en verzekerd kunt verzenden. Als u het product niet aangetekend of verzekerd verzendt, dan geldt op grond van de wet dat de verzender niet aansprakelijk is voor verlies, beschadiging of vertraagde aflevering van het pakket.

Als u het product al beschadigd hebt ontvangen en u wilt het retourneren, dan raden wij aan om op het herroepingsformulier te vermelden dat u gebruikt maakt van uw herroepingsrecht omdat u het product beschadigd heeft ontvangen. Maak ook foto’s van de beschadigingen die bij ontvangst aanwezig waren. Dit helpt een eventuele discussie met de verkoper over wie er aansprakelijk is voor de schade te voorkomen.