Ik ben opgelicht via internet

In dit artikel leest u wat u kunt doen als u bent opgelicht via internet.

Voorbeeld

U vindt via Marktplaats een webshop die goedkoop de nieuwste smartphones aanbiedt. Nadat u de factuur voor uw bestelling heeft betaald, blijft levering door de webwinkel echter uit.

Volg deze stappen bij internetoplichting

Online winkelen is makkelijk en soms goedkoper dan in de gewone winkel. Helaas zijn oplichters ook actief op het internet om nietsvermoedende consumenten hun geld afhandig te maken. Het is daarom verstandig om voor u een online aankoop doet onze tips om internetoplichting te voorkomen volgt. Maar bent u desondanks toch het slachtoffer van internetoplichting, volg dan onderstaande stappen.

1. Neem contact op met de verkoper

Stuur binnen 2 maanden nadat u het probleem ontdekte een aangetekende brief naar de verkoper waarin u verzoekt het product alsnog binnen 14 dagen te leveren. Hiermee sluit u uit dat het gaat om een misverstand.
U heeftt hierna 2 jaar om een oplossing van de verkoper te eisen. Daarna kan het niet meer. De tijd gaat in op het moment dat de verkoper uw klacht ontvangt. 

2. Dien een klacht in

  • Als u bij een webshop iets heeft gekocht en die bij een branchevereniging is aangesloten, kunt u daar uw klacht indienen. Denk daarbij aan Thuiswinkel Waarborg of Stichting Webshop Keurmerk. In de algemene voorwaarden van de verkoper leest u hier meestal meer over. Webshops die klanten oplichten zijn echter meestal niet bij een brancheorganisatie aangesloten.
  • Als u iets heeft gekocht bij een webwinkel via een online platform zoals Marktplaats, dan kunt u daar een klacht indienen. Levert dit niet het gewenste resultaat op, dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie of de rechter. Als er geen geschillencommissie is, kunt u zich alleen tot de rechter wenden.
  • Bij koop van een particulier is een klacht indienen helaas niet mogelijk. Een particulier kan de zaak voorleggen aan de civiele rechter. Maar dit levert helaas vaak problemen op. Dit komt omdat de verkoper vaak niet traceerbaar is. Er is vaak geen adres van hem bekend of het adres is een nepadres. Of de verkoper heeft een zogenaamde ‘katvanger’ ingeschakeld. Bij die partij is niets te halen. Als u via een bank betaald heeft, dan geeft de bank niet de gegevens van de ontvanger van het geld.
    Als de verkoper wel bekend is, dan kunt u die aanspreken op grond van het niet nakomen van de koopovereenkomst. U vraagt dan om nakoming van die overeenkomst.

3. Doe aangifte bij de politie

Aangifte doen is erg belangrijk voor het vervolg. Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kunt u ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Een geschil over een contract pakt de politie niet op. 

4. Meld uw oplichting bij de Fraudehelpdesk

De Fraudehelpdesk verwijst u naar de juiste instantie. De Fraudehelpdesk heeft geen opsporingsbevoegdheid en vergoedt geen schade.

De kans bestaat dat u uw geld niet terugkrijgt

Het blijkt helaas lastig oplichters op te sporen en te vervolgen. Ze gebruiken vaak valse gegevens en ze reageren niet op berichten en waarschuwingen. Dus ook al heeft u een aangetekende brief gestuurd en aangifte gedaan, de kans bestaat helaas dat u uw geld niet terugziet.