U vindt via Marktplaats een webshop die goedkoop de nieuwste smartphones aanbiedt. Nadat u de factuur voor uw bestelling heeft betaald, blijft levering door de webwinkel echter uit.
Online winkelen is makkelijk en soms goedkoper dan in de gewone winkel. Helaas zijn oplichters ook actief op het internet om nietsvermoedende consumenten hun geld afhandig te maken. Het is daarom verstandig om voor u een online aankoop doet onze tips om internetoplichting te voorkomen volgt. Maar bent u desondanks toch het slachtoffer van internetoplichting, volg dan onderstaande stappen.
Stuur binnen 2 maanden nadat u het probleem ontdekte een aangetekende brief naar de verkoper waarin u verzoekt het product alsnog binnen 14 dagen te leveren. Hiermee sluit u uit dat het gaat om een misverstand.
U heeft hierna 2 jaar om een oplossing van de verkoper te eisen. Daarna kan het niet meer. De tijd gaat in op het moment dat de verkoper uw klacht ontvangt.
Aangifte doen is erg belangrijk voor het vervolg. Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kunt u ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.
De Fraudehelpdesk verwijst u naar de juiste instantie. De Fraudehelpdesk heeft geen opsporingsbevoegdheid en vergoedt geen schade.
Het blijkt helaas lastig oplichters op te sporen en te vervolgen. Ze gebruiken vaak valse gegevens en ze reageren niet op berichten en waarschuwingen. Dus ook al heeft u een aangetekende brief gestuurd en aangifte gedaan, de kans bestaat helaas dat u uw geld niet terugziet.