Internetoplichting komt helaas vaak voor. Daarbij word je bijvoorbeeld opgelicht door een webshop. Of je bent het slachtoffer van marktplaats fraude. Je wilt dan weten welke stappen je kunt ondernemen. In dit artikel lees je wat je kunt doen als je vermoed dat slachtoffer bent van internetoplichting.
Je vindt een webshop die goedkoop de nieuwste smartphones aanbiedt. Maar nadat je de factuur hebt betaald, wordt de telefoon niet geleverd.
Online winkelen is makkelijk en soms goedkoper dan in de gewone winkel. Helaas zijn internetoplichters ook actief op het internet om consumenten hun geld af te pakken. Het is daarom verstandig om voordat je een online aankoop doet onze tips om internetoplichting te voorkomen te lezen. Denk je nog steeds dat je het slachtoffer van internetoplichting bent? Volg dan onderstaande stappen.
Via de pagina Controleer handelspartij van de politie kun je nagaan of er meldingen over de verkoper bekend zijn. Met de scamcheck controleer je of een website of link oplichterij, phishing of betrouwbaar is.
Producten moeten binnen 30 dagen geleverd worden, maar niet als je een andere levertermijn hebt afgesproken. Stuur in ieder geval binnen 2 maanden nadat je het probleem ontdekte een aangetekende brief naar de verkoper. Vraag in die brief het product alsnog binnen 14 dagen te leveren. Hiermee voorkom je dat het om een misverstand gaat.
Je hebt hierna 2 jaar de tijd om een oplossing van de verkoper te eisen. Daarna kan het niet meer. De tijd gaat in op het moment dat de verkoper de klacht ontvangt.
De bank kan soms helpen bij het krijgen van de contactgegevens van de verkoper. Ook kan de bank bekijken of zij het geld dat je hebt betaald (voor een deel) veilig kunnen stellen. De kans hierop is klein.
Heb je bijvoorbeeld betaald met een creditcard, neem dan contact op met de creditcardmaatschappij. Soms kun je dan aanspraak maken op een terugbetaling van het betaalde bedrag door de creditcardmaatschappij.
Aangifte doen is erg belangrijk voor het vervolg. Voor online oplichting heeft de politie een speciaal meldpunt: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kun je ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Het doen van aangifte helpt ook om meer slachtoffers te voorkomen. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.
De Fraudehelpdesk stuurt je naar de juiste instantie. De Fraudehelpdesk heeft geen opsporingsbevoegdheid en vergoedt geen schade.
Dit is nodig voor het vervolg. Denk aan e-mails, WhatsApp gesprekken, bankafschriften en facturen. Maak ook schermafbeeldingen van de website.
Het is helaas lastig om oplichters en online fraude op te sporen en te bestraffen. Ze gebruiken bij oplichting via internet vaak valse gegevens en reageren niet op berichten en waarschuwingen. Ook al heb je een aangetekende brief gestuurd en aangifte gedaan, de kans bestaat dat je je geld niet terugziet.
Onze gratis adviestools geven je meteen duidelijke juridische informatie en advies als je ontevreden bent over een online aankoop.