Internetoplichting. Wat te doen?

Internetoplichting komt helaas vaak voor. Daarbij word je bijvoorbeeld opgelicht door een webshop. Of je bent het slachtoffer van marktplaats fraude. Je wilt dan weten welke stappen je kunt ondernemen. In dit artikel lees je wat je kunt doen als je vermoed dat slachtoffer bent van internetoplichting.

Voorbeeld

Je vindt een webshop die goedkoop de nieuwste smartphones aanbiedt. Maar nadat je de factuur hebt betaald, wordt de telefoon niet geleverd.

Volg deze stappen bij internetoplichting

Online winkelen is makkelijk en soms goedkoper dan in de gewone winkel. Helaas zijn internetoplichters ook actief op het internet om consumenten hun geld af te pakken. Het is daarom verstandig om voordat je een online aankoop doet onze tips om internetoplichting te voorkomen te lezen. Denk je nog steeds dat je het slachtoffer van internetoplichting bent? Volg dan onderstaande stappen.

1. Check de verkoper bij de politie en doe de scamcheck

Via de pagina Controleer handelspartij van de politie kun je nagaan of er meldingen over de verkoper bekend zijn. Met de scamcheck controleer je of een website of link oplichterij, phishing of betrouwbaar is.

2. Neem contact op met de verkoper

Producten moeten binnen 30 dagen geleverd worden, maar niet als je een andere levertermijn hebt afgesproken. Stuur in ieder geval binnen 2 maanden nadat je het probleem ontdekte een aangetekende brief naar de verkoper. Vraag in die brief het product alsnog binnen 14 dagen te leveren. Hiermee voorkom je dat het om een misverstand gaat.
Je hebt hierna 2 jaar de tijd om een oplossing van de verkoper te eisen. Daarna kan het niet meer. De tijd gaat in op het moment dat de verkoper de klacht ontvangt.

3. Dien een klacht in

  • Als je iets koopt bij een webshop die bij een branchevereniging is aangesloten, kun je daar een klacht indienen. Denk daarbij aan Thuiswinkel Waarborg of Stichting Webshop Keurmerk. In de algemene voorwaarden van de verkoper lees je hier meestal meer over. Webshops die klanten oplichten zijn echter meestal niet bij een brancheorganisatie aangesloten.
  • Als je iets kocht bij een webwinkel via een online platform zoals Marktplaats, dan kun je daar een klacht indienen. Levert dit niet het gewenste resultaat op? Dan kun je de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie of de rechter. Als er geen geschillencommissie is, kun je alleen naar de rechter.
  • Bij koop van een particulier is een klacht indienen helaas niet mogelijk. Een particulier kan de zaak voorleggen aan de civiele rechter. Maar dit levert helaas vaak problemen op. Dit komt omdat de verkoper vaak niet te vinden is. Er is vaak geen adres bekend, of het adres is een nepadres. Of de verkoper heeft een zogenaamde ‘katvanger’ ingeschakeld. Bij die partij is niets te halen. Als je via een bank betaald hebt, geeft de bank niet de gegevens van de ontvanger van het geld.
    Is de verkoper wel bekend? Dan kun je die aanspreken op het niet nakomen van de koopovereenkomst. Je vraagt dan om nakoming van die overeenkomst.

4. Neem contact op met de bank

De bank kan soms helpen bij het krijgen van de contactgegevens van de verkoper. Ook kan de bank bekijken of zij het geld dat je hebt betaald (voor een deel) veilig kunnen stellen. De kans hierop is klein. 

5. Heb je verzekerd betaald? Neem dan contact op met de uitvoerder

Heb je bijvoorbeeld betaald met een creditcard, neem dan contact op met de creditcardmaatschappij. Soms kun je dan aanspraak maken op een terugbetaling van het betaalde bedrag door de creditcardmaatschappij. 

6. Doe aangifte van oplichting bij de politie

Aangifte doen is erg belangrijk voor het vervolg. Voor online oplichting heeft de politie een speciaal meldpunt: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kun je ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Het doen van aangifte helpt ook om meer slachtoffers te voorkomen. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.

7. Meld de oplichting bij de fraudehelpdesk

De Fraudehelpdesk stuurt je naar de juiste instantie. De Fraudehelpdesk heeft geen opsporingsbevoegdheid en vergoedt geen schade.

8. Verzamel zoveel mogelijk bewijs

Dit is nodig voor het vervolg. Denk aan e-mails, WhatsApp gesprekken, bankafschriften en facturen. Maak ook schermafbeeldingen van de website. 

De kans bestaat dat je geld niet terugkrijgt

Het is helaas lastig om oplichters en online fraude op te sporen en te bestraffen. Ze gebruiken bij oplichting via internet vaak valse gegevens en reageren niet op berichten en waarschuwingen. Ook al heb je een aangetekende brief gestuurd en aangifte gedaan, de kans bestaat dat je je geld niet terugziet.

Ontevreden over een online aankoop?

vrouw met bril achter laptop

Onze gratis adviestools geven je meteen duidelijke juridische informatie en advies als je ontevreden bent over een online aankoop.

Krijg meteen advies
Meld je zaak online
vrouw met bril achter laptop

Hulp nodig van een jurist?

Zaak melden
Ga naar LegalGuard