Alles wat u moet weten over dropshipping: informatie, uw rechten en slimme tips

De opkomst van Chinese webshops zoals AliExpress en Temu zorgt voor directe toegang tot verschillende nieuwe producten en merken die we eerder niet kenden in Europa. Vaak ook met zeer aantrekkelijke prijzen. Een aantal van deze webshops uit China, maar bijvoorbeeld ook uit Europa, biedt zogenaamde dropshipping aan. Online verkopers bieden via de eigen webshop producten aan die rechtstreeks door de dropshippers worden bezorgd bij de klant. Dit heeft voor- maar zeker ook nadelen. Hieronder leest u hier meer over.

Voorbeeld

U ziet in een webshop een powerbank met hoge capaciteit en een lage prijs. U onderzoekt het merk van het product en ziet goede reviews. De levertijd is iets langer dan u had verwacht, maar besluit toch te bestellen. Na vertraging van de bezorging ontvangt u het product thuis. Dan blijkt dat de capaciteit veel lager is dan geadverteerd en dat de kwaliteit ook te wensen over laat. En tot uw verbazing is het product vanuit China verzonden, zonder dat u daarvan op de hoogte was. Wat kunt u dan doen?

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een vorm van online verkopen waarbij een verkoper geen fysieke voorraad van producten heeft. In plaats daarvan worden de producten rechtstreeks van de leverancier of groothandel naar de klant verzonden. Hierdoor hoeft de verkoper geen grote hoeveelheden producten vooraf in te kopen. Dit zorgt voor lagere kosten en minder risico's. De verkoper is eigenlijk een soort tussenpersoon die de bestellingen doorgeeft aan de leverancier of fabrikant. Die levert de producten daarna rechtstreeks aan de klant.

Moet de verkoper mij informeren dat het gaat om dropshipping?

Ja, volgens de wet moet de verkoper transparant zijn over het feit dat het om dropshipping gaat. Dit moet bijvoorbeeld duidelijk vermeld worden op de website. Bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden. Klanten hebben volgens de wet het recht om te weten waar de producten vandaan komen en wie er verantwoordelijk is voor de levering.

Waar moet ik op letten bij dropshipping?

Een betrouwbare verkoper maakt duidelijk dat er sprake is van dropshipment. Men is ook open over de kwaliteit van de producten, de levertijden en retourvoorwaarden. Denkt u aan het bestellen van een product met dropshipping? Bekijk dan de reviews over de webshop en het product wat u wilt bestellen.

Levert dropshipping altijd risico’s op voor de consument?

Dropshipping heeft naast voordelen, zoals een groot assortiment en lage(re) prijzen, ook een aantal minpunten. Denk aan langere levertijden en minder controle over de voorraad door de verkoper. Toch hoeft het kopen via dropshipping geen negatieve ervaring te zijn. Als u maar in zee gaat met betrouwbare verkopers. Bekijk daarom reviews over de webshop waar u uw aankopen wilt gaan doen. Door uzelf goed te informeren en voorzichtig te zijn kunt u veel problemen voorkomen.

Wilt u meer weten over veilig online shoppen? Lees dan ons artikel over het voorkomen van online oplichting.

Mag de verkoper afwijken van Nederlandse en/of Europese wetgeving?

Nee, de verkoper moet zich houden aan de geldende Nederlandse en Europese wetgeving, ook bij dropshipping. 

Hoe voorkom ik dat ik te maken krijg met dropshipping?

Wilt u geen aankopen doen bij een webshop met dropshipping? Kies dan bij voorkeur voor aankopen bij bekende en betrouwbare winkels. Vaak hebben zij eigen voorraad en zijn dus niet afhankelijk van lange levertermijnen. Controleer ook de reviews en zoek naar informatie over de verkoper. Ongewoon lage prijzen wijzen vaak ook op dropshipping of zelfs een nepwebwinkel. Wilt u meer weten over veilig online shoppen? Lees dan ons artikel over het voorkomen van online oplichting.

Zijn er nog extra kosten waar ik rekening mee moet houden bij drop shipment?

Bij het bestellen van producten buiten de EU, zoals vaak het geval is bij dropshipment, kunnen invoerkosten zoals douanerechten, BTW en inklaringskosten van toepassing zijn. Deze kosten zijn afhankelijk van de waarde en soort goederen. De verkoper moet u hierover vooraf informeren. Doen ze dat niet, dan zijn zij zelf verantwoordelijk voor deze kosten. Vraag de verkoper naar informatie over deze mogelijke extra kosten.

Ik ben niet tevreden over de geleverde kwaliteit, bij wie kan ik terecht?

Neem bij problemen met de kwaliteit van het geleverde product contact op met de verkoper. Soms is niet helemaal duidelijk wie de verkoper is. Webshops zoals Amazon en Bol.com werken steeds vaker met externe verkopers. Zoek daarom eerst uit wie het product aan u heeft verkocht. Heeft de webshop bij het bestellen niet aangegeven wie die externe verkopende partij is, dan zijn zij uw zogenaamde contractspartij en ook verantwoordelijk voor de kwaliteit en service.

Als duidelijk is met wie u een overeenkomst heeft gesloten dan kunt u twee dingen doen:

  1. U kunt een beroep doen op de bedenktermijn en uw geld terugvragen, indien van toepassing. 
  2. Mocht een beroep op de bedenktermijn niet (meer) mogelijk zijn. Of mocht u dit niet willen, omdat u het product graag wilt hebben dan kunt u de verkoper aanschrijven en vragen om een oplossing. Bijvoorbeeld vervanging van het product.

Is de bedenktermijn van 14 dagen om het product retour te sturen van toepassing?

Ook bij dropshipping is de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen is van toepassing. U heeft binnen deze periode het recht om het product zonder opgave van reden terug te sturen. Er zijn wel uitzonderingen:

  • U koopt iets dat snel bederft of veroudert, zoals bloemen.
  • U laat iets op maat maken, zoals een maatpak.
  • U koopt een gepersonaliseerd product. Zoals een gegraveerde ketting of fotoalbum.
  • U koopt een los nummer van een krant of magazine.
  • U haalt hygiënische producten uit de verpakking, zoals een boxershort of scheerapparaat.
  • U verbreekt de verzegeling van een digitaal product, zoals games, dvd’s of cd’s.
  • U koopt een product waarvan de prijs sterk kan wisselen door schommelingen op de financiële markt. Denk bijvoorbeeld aan goud of aandelen.
  • U koopt een ticket voor een bepaald event op een bepaalde datum of bepaald tijdstip. Zoals bijvoorbeeld een bioscoopkaartje.
  • U boekt een hotel of vakantiehuisje (tenzij u gratis kunt annuleren).
  • U koopt iets dat na bezorging wordt vermengd met iets anders, bijvoorbeeld verf dat in een bepaalde kleur wordt gemengd.
  • U huurt iemand in op een bepaalde datum, zoals een verhuizer of ceremoniemeester.

De verkoper moet u hierover duidelijk informeren en is verplicht het aankoopbedrag terug te geven. U moet zelf de retourkosten betalen. Heeft de verkoper u vooraf niet geïnformeerd over het betalen van de retourkosten? Dan komen deze voor rekening van de verkoper.

Wilt u meer weten over uw wettelijke bedenktermijn? Bekijk dan onze speciale themapagina over Online aankopen

Aan wie moet ik het product retour sturen? 

Wanneer u het product retour wil sturen, dan moet dit naar de verkoper. Zoek daarom eerst uit wie die verkoper is. Dit is niet altijd de webshop zoals Bol.com, Blokker of Amazon.nl. Zij werken steeds vaker met externe verkopers. Die externe verkoper is verantwoordelijk voor de klantenservice. Heeft de webshop u tijdens het bestelproces niet duidelijk geïnformeerd over een eventuele andere betrokken partij? Dan is webshop wel uw aanspreekpunt. Zij moeten u dan helpen bij mogelijke problemen.
Volg de aangegeven retourprocedure en gebruik het retouradres. Vaak is hiervoor een speciaal retourlabel beschikbaar. 

Hoe zit het met de kosten van de retourzending?

De retourkosten komen in principe voor rekening van de webshop. Tenzij ze duidelijk hebben aangegeven dat deze kosten voor u als klant zijn. 
Anders wordt het als het product kapot is bij ontvangst of de beschrijving van het product komt niet overeen met de werkelijkheid. In dat geval moet de verkoper de mogelijke retourkosten altijd vergoeden. Wat de situatie ook is, controleer altijd de retourvoorwaarden van de verkoper voordat u een product retourneert.

De levertijd van het product is lang, wat kan ik doen?

Bij lange levertijden is het raadzaam om vooraf de geschatte levertijd te controleren. Als de levertijd onacceptabel lang is, overleg dan met de verkoper over mogelijke oplossingen. Zoals een snellere verzendmethode of het annuleren van de bestelling. U kunt ook een beroep doen op uw bedenktermijn. U kunt de bestelling dan zonder opgaaf van redenen ontbinden.

Het product is op een andere website (bijv. van de leverancier) goedkoper, wat kan ik doen?

Ontdekt u dat het product elders goedkoper is? Neem dan contact op met de verkoper en vraag of ze bereid zijn de prijs aan te passen. Sommige verkopers bieden prijsgaranties en zijn bereid om het prijsverschil te compenseren, maar dit zijn ze niet verplicht. Weigert de webshop mee te gaan in de lagere prijs? Dan kunt u de aankoop binnen 14 dagen terugsturen (sommige webshops geven die mogelijkheid voor een langere periode). Let er in dat geval wel op dat u mogelijk de retourkosten moet betalen.

Heeft u problemen met een webshop die gebruik maakt van dropshipping?

Onze deskundige juristen helpen u graag verder. Neem hiervoor contact met ons op.