Drukte op Schiphol en Eindhoven Airport: tijdelijke compensatie bij vluchtproblemen

Schiphol en Eindhoven Airport boden een tijdelijke compensatieregeling voor reizigers die hun vlucht misten vanwege vertraging door personeelstekort. In deze update van het oorspronkelijke artikel lees je meer over deze compensatie voor gedupeerde reizigers.

Voorbeeld

Je hebt in de zomervakantie een ticket geboekt naar Ibiza. Je bent ruim op tijd van huis vertrokken en op tijd in de vertrekhal aangekomen. Door enorme rijen op de luchthaven mist je toch nog je vlucht. Wat nu?

Wat is er aan de hand?

Het is regelmatig enorm druk op nationale en internationale luchthavens, zo ook op Schiphol en Eindhoven Airport. Vaak met een personeelstekort als belangrijke oorzaak. Door het gebrek aan personeel ontstaan lange wachtrijen bij het inchecken en bij de beveiliging. Hierdoor missen sommige mensen hun vlucht. Ook wanneer zij op tijd op de luchthaven aanwezig waren. Misschien heb je zelf ook je vlucht gemist? Enorm vervelend omdat het naast teleurstelling, ook voor veel stress kan zorgen. Want hoe zorg je ervoor dat je krijgt waarvoor je hebt betaald? Gelukkig zijn er een aantal opties. Wij hebben ze voor je op een rij gezet.

Lees ook: Mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd. Waar heb ik recht op?

Je mist je vlucht. Wat kun je doen? 

Is er een balie van de luchtvaartmaatschappij aanwezig op de luchthaven, dan is het slim om je daar meteen te melden. De luchtvaartmaatschappij kan dan op zoek naar een nieuwe optie. Is er geen balie van de luchtvaartmaatschappij aanwezig? Neem dan direct contact op met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie om de opties te bespreken.

Belangrijk: Zorg voor bewijs dat je op tijd op de luchthaven was. Maak bijvoorbeeld foto’s van de wachtrijen en het tijdstip dat de foto is gemaakt. Is er een klok in de ruimte aanwezig? Probeer die dan samen met de wachtrij op de foto te zetten. Maak een printscreen van berichten die in de media verschijnen over drukte die dag op de luchthaven. Ook kan het slim zijn om een uitdraai te maken van je persoonsgegevens. Denk aan zaken als hoe laat je in en uit checkte in het openbaar vervoer of hoe laat je aankwam bij het parkeerterrein. 

Heb je een reis- en annuleringsverzekering? Neem dan contact op met je verzekeraar. Sommige reisverzekeraars dekken de kosten van een gemiste vlucht.

Heeft de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie geen andere mogelijkheid? 

Misschien is het slim een vlucht te boeken bij een andere luchtvaartmaatschappij, zodat je toch nog kunt vliegen. Hou er dan alleen wel rekening mee dat je alle kosten voor moet schieten zonder dat je zeker weet of je deze kunt verhalen. 

Kun je de kosten van de geboekte tickets terugkrijgen van de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie?

Dat is helaas nog niet zo eenvoudig. Is jouw vlucht wel op tijd vertrokken en valt de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie geen verwijt te maken dat je de vlucht hebt gemist? Dan kan de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie hier niet veel aan doen. Zeker niet als het vliegtuig wel (op tijd) is vertrokken. Het is in dat geval de verantwoordelijkheid van de reiziger om de vlucht te halen.  

Was je zelf te laat op de luchthaven aanwezig? Dan kun je helaas niet bij de luchthaven terecht

Belangrijk bij het kunnen verhalen van de gemiste vlucht is dat je de schade zo laag mogelijk probeert te houden. U kunt namelijk alleen redelijke kosten verhalen. Denk daarbij aan kosten voor het (om)boeken naar een andere vlucht. Het is nog onzeker of je de luchthaven kunt dwingen de schade te vergoeden. Het advies is de schade in ieder geval wel te melden bij de luchthaven met het bewijs dat je op tijd was. Je kunt de luchthaven vragen om een vergoeding van jouw schade.