Wat is de AVG?

De AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming en beschermt uw persoonsgegevens. Bedrijven zijn verplicht zich aan deze wetgeving te houden. U hebt door deze wetgeving meer grip op uw privacy. In dit artikel leest u wat de AVG inhoudt en wat dit betekent voor het beschermen van uw gegevens.

Voorbeeld

Marjolein is online aan het shoppen. Ze kan niet kiezen en sluit de webshop af. Daarna speelt ze een gratis spelletje op haar telefoon, bekijkt haar e-mail en opent social media voor een update over wat haar vrienden doen. Opeens verschijnt in haar scherm een advertentie van een rode jas. Marjolein denkt: “dat is toevallig, die heb ik net gezien bij het shoppen. Ik ga hem toch kopen!” Hoe kan zo'n specifieke advertentie precies op dat moment verschijnen? En welke (persoons)gegevens worden hiervoor gebruikt? Heeft u recht op inzage, verwijdering of aanpassing van deze gegevens? 

Verplichtingen vanuit de AVG

De AVG schrijft voor dat u goed wordt voorgelicht over welke gegevens worden vastgelegd. Dat betekent dat bedrijven u onder andere moeten laten weten:

  • Welke persoonsgegevens zij van u gebruiken;-
  • Voor welk doel zij de persoonsgegevens gebruiken; 
  • Met wie zij de persoonsgegevens delen en
  • Hoe lang zij uw persoonsgegevens bewaren.

Hieronder leest u op welke manier u invloed heeft op uw privacy. 

Kan de AVG mij meer invloed geven op de bescherming van mijn gegevens?  

Gedrag op het internet wordt uitgebreid gemeten en geanalyseerd en ook cybercriminaliteit is een steeds groter probleem. Waren voorheen vaak bedrijven het slachtoffer, tegenwoordig zijn het steeds vaker invididueen die te maken krijgen met online ciminaliteit. Denk aan de voorbeelden zoals de hack bij de GGD of Booking.com. De waardevolle persoonsgegevens en/of betaalgegevens van heel veel gebruikers worden bij zo’n hack gestolen. Deze gegevens worden doorverkocht en later gebruikt door een derde partij. Deze gebruikt de persoonsgegevens voor commerciële doeleinden, zoals eigen advertenties, verkoopaanbiedingen of zelfs Whatsapp- of e-mailfraude. De AVG kan u meer invloed geven, omdat u de bedrijven kunt aanspreken op de manier waarop ze met uw gegevens om gaan.

U kunt met de AVG namelijk een verzoek doen tot:

  • inzage van de persoonsgegevens;
  • (mogelijke) toestemming van gebruik persoonsgegevens intrekking;
  • wissen van uw persoonsgegevens;
  • gebruik persoonsgegevens beperken. 

Pas op dat u niet onbewust uw persoonsgegevens zelf weggeeft

Het onbewust geven van toestemming komt vaak voor bij de cookies waar u mee te maken krijgt bij elke website die u bezoekt. De meeste mensen geven ongelezen hun toestemming om persoonsgegevens te delen met derden. De volgende zin wordt hierbij vaak getoond: “Met deze cookies kunnen wij en derde partijen u persoonlijke advertenties laten zien en kan je informatie delen op social media.” Ook bij winacties op social media of gratis spelletjes worden uw persoonsgegevens gevraagd voor deze doeleinden. Door het gratis spelletje te spelen geeft u toestemming om uw persoonsgegevens te gebruiken voor bijvoorbeeld het sturen van gepersonaliseerde advertenties. Zoals die ene spijkerbroek waarop u had gezocht, waarna u advertenties van die broek werden getoond met een geweldige aanbieding. Deze advertenties kunnen eventuele kopers net dat ene zetje geven om de spijkerbroek te kopen. Uw persoonsgegevens zijn dus geld waard.

In de voorwaarden van apps en cookies leest u het doel voor gebruik

In de algemene voorwaarden van apps en cookies kunt u lezen welke gegevens deze bedrijven van u gebruiken, voor welk doel, met wie zij de gegevens delen en hoelang zij de gegevens bewaren. Ook staat daarin  of de organisatie doet aan bijvoorbeeld ‘geautomatiseerde besluitvorming’ of ‘profilering’. Dit is in  principe niet toegestaan vanuit de AVG, maar als u toestemming geeft is het wel toegestaan.

Als automatisch een beslissing wordt gemaakt zonder tussenkomst van een  persoon op basis van uw persoonsgegevens, dan is dat ‘geautomatiseerde besluitvorming’. Dit geldt ook als er een advies wordt gegeven en u het advies ook opvolgt. Er wordt dan gebruikt gemaakt van een zogenaamd algoritme. Denk aan een hypotheek of leningverstrekking. Tegenwoordig worden zelfs ook sollicitatiebrieven op deze manier beoordeeld. Hiervoor is het juist van belang dat de persoonsgegevens juist zijn en dat u niet vanzelf in een hokje wordt gezet, denk bijvoorbeeld aan de toeslagenaffaire.    

Ook kunnen organisaties gebruik maken van ‘profilering’. Dan wordt er een besluit genomen op basis van uw profiel aan de hand van uw gebruik. Uw profiel wordt gebruikt in een algoritme, zodat er een inschatting kan worden gemaakt hoe u zich gaat gedragen. Hierdoor ziet u vaak de reclames terugkomen van websites die u hebt bezocht. 

Als de doelen waarvoor uw persoonsgegevens worden gebruikt niet vermeld staan in de algemene voorwaarden, cookies of privacy voorwaarden, dan handelt het bedrijf in strijd met de AVG. Ondanks de bewuste dan wel onbewuste toestemming kunt u gebruik maken van de mogelijkheden van de AVG om uw persoonsgegevens te beschermen.