Wanneer mag een verkoper waardevermindering in rekening brengen?

In dit artikel leest u of en wanneer een verkoper waardevermindering in rekening mag brengen bij een productaankoop. 

Voorbeeld

U koopt een nieuwe mobiele telefoon bij een webshop. Eenmaal ontvangen wilt u de kwaliteit van het scherm goed kunnen beoordelen en haalt daarom de beschermfolie van het scherm. Daarnaast maakt u meerdere foto's en video's.
U bent niet helemaal tevreden over de kwaliteiten van het toestel en besluit deze binnen 14 dagen terug te sturen.
De verkoper wil u niet het volledige aankoopbedrag vergoeden. 

Bij de meeste producten die u online koopt, heeft u na ontvangst 14 dagen de tijd om de overeenkomst te herroepen. Hiervoor laat u de verkoper weten dat u gebruik maakt van uw herroepingsrecht en stuurt u het product terug. De verkoper is dan verplicht om binnen 14 dagen nadat hij het product weer ontvangen heeft het aankoopbedrag aan u te vergoeden.

Binnen de termijn van het herroepingsrecht mag u het product kortgezegd inspecteren zoals u dat in een winkel ook had kunnen doen. U mag bijvoorbeeld een mobiele telefoon uit de doos halen, maar u mag er geen programma’s op zetten. En u mag kleding passen, maar u mag de kleding niet langere tijd dragen of het prijskaartje er uit knippen.

Heeft u het product meer gebruikt dan zoals u in een winkel had mogen doen? Dan mag u nog steeds gebruik maken van uw herroepingsrecht, maar dan mag de verkoper u een waardevermindering in rekening brengen omdat u het product hebt gebruikt. Dit bedrag kan behoorlijk oplopen. De verkoper mag geen waardevermindering in rekening brengen wanneer u niet, of niet volledig geïnformeerd bent over het herroepingsrecht. Wilt u hier meer over weten? Klik dan hier