Drukte op Schiphol en Eindhoven Airport: tijdelijke compensatie bij vluchtproblemen

Update: Schiphol en Eindhoven Airport bieden een tijdelijke compensatieregeling voor reizigers die hun vlucht missen vanwege vertraging door een personeelstekort. In deze update van het oorspronkelijke artikel over problemen rondom Schiphol leest u meer over deze compensatie voor gedupeerde reizigers.

Voorbeeld

U heeft in de zomervakantie een ticket geboekt naar Ibiza. U bent ruim op tijd van huis vertrokken en op tijd in de vertrekhal aangekomen. Door de enorme rijen op de luchthaven mist u uw vlucht. Wat nu?

Wat is er aan de hand?

Het is de laatste tijd enorm druk op nationale en internationale luchthavens, zo ook op Schiphol en Eindhoven Airport. Vaak met een personeelstekort als belangrijke oorzaak. Door het gebrek aan personeel onstaan lange wachtrijen bij het inchecken en bij de beveiliging. Hierdoor missen veel mensen hun vlucht. Ook wanneer zij op tijd op de luchthaven aanwezig waren. Misschien heeft u zelf ook uw vlucht gemist? Enorm vervelend omdat het naast teleurstelling, ook voor veel stress kan zorgen. Want hoe zorgt u ervoor dat u krijgt waarvoor u heeft betaald? Gelukkig zijn er een aantal opties. Wij hebben ze voor u op een rij gezet.

Lees ook: Mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd. Waar heb ik recht op?

U mist uw vlucht. Wat kunt u doen? 

Is er een balie van de luchtvaartmaatschappij aanwezig op de luchthaven, dan is het slim om u daar meteen te melden. De luchtvaartmaatschappij kan dan op zoek naar een nieuwe optie. Is er geen balie van de luchtvaartmaatschappij aanwezig? Neem dan direct contact op met de luchtvaartmaatschappij of uw reisorganisatie om de opties te bespreken.

Belangrijk: Zorg voor bewijs dat u op tijd op de luchthaven was. Maak bijvoorbeeld foto’s van de wachtrijen en het tijdstip dat de foto is gemaakt. Is er een klok in de ruimte aanwezig? Probeer die dan samen met de wachtrij op de foto te zetten. Maak een printscreen van berichten die in de media verschijnen over drukte die dag op de luchthaven. Ook kan het slim zijn om een uitdraai te maken van uw persoonsgegevens. Denk aan zaken als hoe laat u in en uit heeft gecheckt in het openbaar vervoer of hoe laat u bent aangekomen bij het parkeerterrein. 

Heeft u een reis- en annuleringsverzekering? Neem dan contact op met uw verzekeraar. Sommige reisverzekeraars dekken de kosten van een gemiste vlucht.

Heeft uw luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie geen andere mogelijkheid voor u? 

Kijk dan of het slim is om een vlucht te boeken bij een andere luchtvaartmaatschappij, zodat u toch nog kunt vliegen. Hou er dan alleen wel rekening mee dat u alle kosten voor moet schieten zonder dat u zeker weet of u de kosten kunt verhalen. 

Kunt u de kosten van de geboekte tickets terugkrijgen van de luchtvaartmaatschappij of via de reisorganisatie?

Dat is helaas nog niet zo eenvoudig. Is uw vlucht wel op tijd vertrokken en valt de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie geen verwijt te maken dat u de vlucht heeft gemist? Dan kan de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie hier niet veel aan doen. Zeker niet als het vliegtuig wel (op tijd) is vertrokken. Het is in dat geval de verantwoordelijkheid van de reiziger om de vlucht te halen.  

Kunt u gebruik maken van de tijdelijke compensatieregeling van Schiphol en Eindhoven Airport?

Probeer eerst met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie tot een goede oplossing te komen. Zij zijn uw contactpersoon. Lukt dit niet, dan moet u bewijzen dat u op tijd aanwezig was op de luchthaven en dat u door een personeelstekort op de luchthaven uw vlucht geeft gemist.
De reden dat u de vlucht mist mag niet de schuld van de luchtvaartmaatschappij zijn. In zo'n situatie kunt u namelijk wél bij de luchtvaartmaatschappij terecht. Gaat het om een staking door luchthavenpersoneel? Dan wordt dit gezien als overmacht en kunt u niet terecht bij de luchthaven. 

Voldoet u aan deze voorwaarden? Dan kunt u waarschijnlijk gebruik maken van de tijdelijke compensatieregeling die Schiphol en Eindhoven Airport in het leven hebben geroepen. U kunt uw schade melden via de website van de luchthavens:

U krijgt van de luchthaven binnen een paar weken een reactie of de schade wordt vergoed. Rotterdam The Hague Airport en Groningen Eelde laten weten dat passagiers geen vlucht hebben gemist door drukte op de luchthaven. Is dat bij u wel het geval? Meldt de schade dan ook bij deze luchthavens. Dit kan via een contactformulier op de website.

Let op: om in aanmerking te komen voor deze regeling moet uw verzoek uiterlijk 30 september 2022 zijn ingediend.

Was u zelf te laat op de luchthaven aanwezig? Dan kunt u helaas niet bij de luchthaven terecht

Belangrijk bij het kunnen verhalen van de gemiste vlucht is dat u de schade zo laag mogelijk probeert te houden. U kunt namelijk alleen redelijke kosten verhalen. Denk daarbij aan kosten voor het (om)boeken naar een andere vlucht. Het is nog onzeker of u de luchthaven kunt dwingen de schade te vergoeden. Het advies is de schade in ieder geval wel te melden bij de luchthaven met het bewijs dat u op tijd was. U kunt de luchthaven vragen om een vergoeding van uw schade. 

Komt u er niet uit of heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met een jurist van Stichting Achmea Rechtsbijstand. We helpen u graag! U kunt uw zaak natuurlijk ook snel online melden.