Ontevreden over de aannemer. Wat kan ik doen?

Wat als u ontevreden bent over de aannemer die de verbouwing van uw woning heeft uitgevoerd? Moet u hem een tweede kans geven gebreken te herstellen? En zo ja, heeft u invloed op de manier waarop de aannemer zijn fouten herstelt? In dit artikel leest u wat te doen als de aannemer fouten heeft gemaakt bij de verbouwing van uw huis.
Voorbeeld
Eindelijk heeft u een aannemer gevonden voor de verbouwing van uw woning. Door een dakkapel te plaatsen krijgt u de ruimte op de bovenste etage die u zo graag wilde. U had een goed gesprek met de aannemer. U heeft uw wensen duidelijk gemaakt en de offerte zag er goed uit. Helaas wordt u na afronding van de werkzaamheden geconfronteerd met gebreken. Wat nu?

Geef de aannemer de kans om het probleem op te lossen

Als u niet tevreden bent over de aannemer die uw woning heeft verbouwd, heeft u misschien weinig hoop op een goede oplossing. Was hij wel zo deskundig aangezien er zo snel al gebreken zijn ontstaan? Is hij wel in staat om de gebreken te herstellen? Uw gevoel is begrijpelijk. Misschien schakelt u liever een andere aannemer in om de verbouwing af te maken. Dat is echter niet verstandig. Om recht op schadevergoeding te hebben, moet u de aannemer namelijk de kans geven om gebreken binnen een redelijke termijn te herstellen.
Het is verstandig om de aannemer even te bellen om de situatie uit te leggen en het probleem te bespreken. Dit is een laagdrempelige manier om tot een praktische oplossing te komen. Het is wel belangrijk dat u dit telefoongesprek schriftelijk bevestigt aan de aannemer. Zo kunt u later altijd aantonen dat u tijdig heeft geklaagd over de gebreken, mocht dat nodig zijn. Deze klachtplicht is juridisch gezien erg belangrijk.

Komt u er samen niet uit? Stuur dan de aannemer een brief waarin u vraagt de overeenkomst na te komen en de gebreken te herstellen. Het is belangrijk om hier een concrete en redelijke termijn aan te koppelen. De brief die u naar de aannemer stuurt heet een ingebrekestelling.
Als u de aannemer geen mogelijkheid om te herstellen geeft, loopt u het risico dat u zelf in verzuim bent. Er is dan namelijk sprake van schuldeisersverzuim. De aannemer hoeft de aannemingsovereenkomst dan niet meer na te komen. De gebreken hoeft hij dan niet te herstellen.

De aannemer reageert op uw vraag om te herstellen

Het is natuurlijk het beste als de aannemer op uw verzoek meteen begint met herstellen. Eind goed al goed. Maar wat als u het niet eens bent met de manier waarop de aannemer de gebreken herstelt? Daar heeft u invloed op, toch? Het gaat namelijk over uw eigen woning. Juridisch gezien is dit toch lastiger. Het staat de aannemer namelijk vrij om zelf de herstelmethode te bepalen. Hij moet zich natuurlijk wel houden aan de eisen van goed en deugdelijk werk én aan de aannemingsovereenkomst.

Tip: vraag de aannemer voordat hij opnieuw aan de slag gaat naar zijn herstelplan.

Op die manier weet u van tevoren hoe hij de gebreken wil herstellen. U kunt het herstelplan bouwkundig laten beoordelen door een andere aannemer of een deskundige. Als u het herstelplan laat beoordelen, kunt u overigens nog steeds geen invloed uitoefenen op de herstelmethode die de aannemer kiest. Het geeft wel aanknopingspunten om nogmaals met de aannemer te praten over de manier waarop hij de problemen oplost. U moet in ieder geval zoveel mogelijk meewerken zodat de aannemer de gebreken kan herstellen. Ook in dit geval is schuldeisersverzuim namelijk een risico.

Let op: de aannemer is niet verplicht een herstelplan aan te leveren. De ingebrekestelling geldt alleen voor het herstellen van de gebreken binnen een redelijke termijn. Uit de praktijk blijkt wel dat het opvragen van een herstelplan gelukkig weinig tot discussies leidt.

De aannemer reageert niet of niet op tijd op uw vraag of ingebrekestelling

Als de aannemer niet of niet op tijd reageert op uw ingebrekestelling is er sprake van verzuim . Pas als de aannemer in verzuim is, kunt u een andere aannemer inschakelen om de gebreken te herstellen. De ingebrekestelling die u eerder stuurde om de aannemingsovereenkomst na te komen (namelijk door het herstellen van de gebreken) kunt u dan omzetten in een vordering tot vervangende schadevergoeding. Kort gezegd komt dit neer op het inschakelen van een andere aannemer voor het herstel. De herstelkosten van deze nieuwe aannemer kunt u dan als (vervangende) schadevergoeding bij de aannemer vorderen.

Is de aannemer wel gestart met herstelwerkzaamheden, maar lukt het hem niet de gebreken (volledig) te herstellen? Dan moet u opnieuw een klacht indienen bij de aannemer. Er is dan namelijk niet automatisch sprake van verzuim.

De juridische weg is niet altijd de beste oplossing

Als u niet tevreden bent over het werk van de aannemer, is het vaak niet nodig om meteen juridische stappen te zetten. Zoals we eerder schreven, is het meestal veel doeltreffender om eerst met de aannemer in gesprek te gaan als u ontevreden bent. Bekijk de gebreken met elkaar en probeer tot een praktische oplossing te komen. Doe dit ook voordat eventuele frustraties al hoog opgelopen zijn. Een goede verstandhouding is vaak zinvol, ook voor de toekomst. Lukt het toch niet om met de aannemer tot een oplossing te komen? Wacht dan niet te lang met de ingebrekestelling. Zo waarborgt u uw rechten. Wij helpen u hier graag bij, ook met een voorbeeldbrief die u uit uw eigen naam naar de aannemer kunt sturen. U vindt de voorbeeldbrief of deze pagina.

Meer over wonen

Toon alle artikelen