Gedupeerd door het faillissement van D-Reizen? Ontdek welke (juridische) mogelijkheden u heeft

07-07-2021
vliegtuig

Op 6 april 2021 werd D-Reizen, een handelsnaam van D-RT Retail B.V., failliet verklaard. Ook een aantal VakantieXperts vestigingen vallen onder het faillissement van D-RT Retail B.V. Heeft u een reis geboekt bij D-Reizen of VakantieXperts, bent u benieuwd naar wat dit faillissement voor u betekent en welke juridische mogelijkheden u heeft? Er zijn veel verschillende situaties die zich voor kunnen doen. De belangrijkste en meest voorkomende situaties zetten wij voor u op een rij.

Heeft u een pakketreis geboekt?

Een pakketreis is een reis die bestaat uit meerdere onderdelen. Meestal is dat het verblijf en vervoer. Bij een pakketreis is het belangrijk te weten wie de reisorganisator van de pakketreis is. Hoe dit is geregeld kunt u vinden op de boekingsbevestiging. Verder is het belangrijk of er een garantiefonds is dat de reissom dekt. Heeft u bijvoorbeeld een corona reisvoucher met SGR-garantie (Stichting Garantiefonds Reizen) ontvangen of niet?

Er zijn bij een pakketreis een aantal mogelijke situaties:

  1. D-Reizen is verkoper én reisorganisator van de pakketreis en u heeft een corona reisvoucher ontvangen
    D-Reizen is (nog) aangesloten bij het garantiefonds SGR. Als u door D-Reizen een corona reisvoucher met SGR-garantie ontving, dan wordt deze vergoed door de SGR. U krijgt van de SGR vanzelf een bericht dat u een vordering in kunt dienen. Dit neemt wel enige tijd in beslag. De SGR doet dit op volgorde van uitvoeringsdatum van de geboekte reis. Na het indienen van uw verzoek informeert de SGR u over uw melding en onder welke voorwaarden er wordt afgewikkeld. Houd voor de laatste ontwikkelingen de website van SGR (sgr.nl) in de gaten.

  2. D-Reizen is alleen bemiddelaar van de pakketreis
    U kunt dan aankloppen bij de reisorganisatie die uitvoerder is van de reis.

Heeft u geboekt bij VakantieXperts? Bekijk dan of uw vestiging wel of niet onder het faillissement valt

Sommige vestigingen van VakantieXperts vallen onder het faillissement en sommige vestigingen niet. Bekijk dus goed bij welke vestiging u geboekt heeft. Dit is van belang voor de vraag bij wie u aan moet kloppen.

U heeft geen pakketreis maar een los ticket gekocht. Wat nu?

De garantieregeling van de SGR geldt helaas niet voor los gekochte vliegtickets. Toch loont het om te kijken of er compensatie mogelijk is. Sowieso heeft u recht op een omboeking (wat tijdens de corona-maatregelen lastig was of is) of terugbetaling van de ticketprijs (binnen 7 dagen na verzoek).

U kunt uw vordering tot terugbetaling indienen bij de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij is dan uw aanspreekpunt en u kunt de luchtvaartmaatschappij verzoeken om binnen 7 dagen de ticketprijs aan u terug te betalen.

De luchtvaarmaatschappij heeft al betaald aan uw bemiddelaar D-Reizen of VakantXperts en u heeft nog geen betaling ontvangen?

De juridische vraag hierbij is “of de luchtvaartmaatschappij bevrijdend heeft betaald of niet” zonder dat u geld heeft ontvangen. Dit is niet zo. Dit betekent dat de luchtvaartmaatschappij ervoor moet zorgen dat u ook daadwerkelijk het geld ontvangt. Ook al is de bemiddelaar failliet. We zien dat diverse luchtmaatschappijen beweren dat zij wel bevrijdend hebben betaald en dus niet twee keer de ticketprijs terugbetalen. Als hier geen overeenstemming over wordt bereikt, is een gang naar de rechter 1 van de mogelijkheden om te bekijken. Dit is wel een langdurig traject. .

Wilt u weten of en hoe u aanmerking komt voor compensatie van uw (pakket)reis of vliegticket of u komt er niet uit?

Neem contact met ons op of meld uw zaak online