Vóór de levering van mijn product ging het bedrijf failliet. Krijg ik mijn geld terug?

In dit artikel leest u wat kunt doen als u een product heeft gekocht bij een bedrijf dat failliet gaat voordat het product is geleverd.

Voorbeeld

U heeft een badkamer gekocht en dit is netjes naar wens verlopen. U bent een tevreden klant en besluit vervolgens om ook uw keuken bij dezelfde winkel te kopen. U doet met goed vertrouwen een betaling van het volledige bedrag vlak voordat de verkoper de keuken komt leveren. Echter blijft de levering van de keuken uit en komt u er na een aantal dagen achter dat het bedrijf failliet is.

Controleren of een bedrijf failliet is verklaard

Soms is het niet zeker of een bedrijf failliet is. Op internet kunt u nakijken of een bedrijf failliet is in het Centraal Insolventieregister. Als een bedrijf failliet wordt verklaard, wijst de rechter een curator toe. De curator krijgt het beheer over het failliete bedrijf. De curator maakt een overzicht van de openstaande schulden en van het geld en de spullen die het bedrijf nog heeft. De curator beslist vervolgens wat hiermee gebeurt. De naam en adresgegevens van de curator vindt u ook in het insolventieregister.

Uw mogelijkheden als koper bij een faillissement

Als u het geld al heeft betaald, maar het failliete bedrijf nog niet heeft geleverd, kunt u de curator vragen of hij de overeenkomst alsnog wil nakomen door u het product te leveren. Als de curator de overeenkomst niet wil of kan nakomen, kunt u hem vragen het door u betaalde geld terug te betalen. Of u het geld terug krijgt, is onzeker. De curator betaalt eerst de schuldeisers die voorrang hebben. Dat is bijvoorbeeld de Belastingdienst en het UWV . Pas daarna komen de andere schuldeisers aan de beurt. Daar hoort u bij. Helaas is er op dat moment vaak geen geld meer. In dit kennisartikel leest u meer over faillissementen, hoe een faillissement wordt uitgesproken en waar u als klant rekening mee moet houden bij een (mogelijk) faillissement. 

Heeft u het bedrag van het product nog niet betaald, maar is het bedrijf failliet?

Betaal dan niet voordat u het product heeft ontvangen. Is levering van het product niet meer mogelijk of wilt u van de koop afzien, dan kunt u de overeenkomst ontbinden. U kunt de Voorbeeldbrief nakoming overeenkomst na faillissement gebruiken om uw verzoek naar de curator te sturen.

Download onze voorbeeldbrief over nakoming overeenkomst na faillissement

Gebruik deze voorbeeldbrief als belangrijke (eerste) stap bij het oplossen van uw juridische hulpvraag. Wij leggen u stap-voor-stap uit hoe u de brief gemakkelijk en snel kunt invullen op basis van uw situatie en gegevens.

Meer brieven
Voorbeeldbrief nakoming overeenkomst na faillissement DOC, 33 kB Download

Garantiefondsen en faillissement

Sommige bedrijven zijn aangesloten bij een garantiefonds. Een garantiefonds is opgericht om de klant te beschermen tegen faillissement van het bedrijf. Ze bieden een regeling voor de klant om geld terug te krijgen. U kunt op de website van het garantiefonds zien of uw bedrijf is aangesloten. Voorbeelden van garantiefondsen zijn:

Reisbureau: https://www.sgr.nl/
Woonwinkel: https://www.cbw-erkend.nl/

Garantie bij betaling met creditcard

Als u met creditcard heeft betaald, dan kunt u een aflevergarantie hebben op uw aankoop. Dit houdt in dat u uw geld terug kan krijgen als het product niet is geleverd of als het niet op tijd of verkeerd is geleverd. U kunt bij uw creditcardmaatschappij navragen of dit bij u het geval is.

Hulp nodig van een jurist?

Rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO of Avéro Achmea? Meld uw zaak. Onze juristen staan voor u klaar.

Geen rechtsbijstandverzekering?

LegalGuard geeft snel juridisch advies voor een vast laag tarief.

Zaak melden
Ga naar LegalGuard