Hulp

Bij Stichting Achmea Rechtsbijstand regelt u veel online. Alle informatie over uw zaak vindt u in Mijn zaak. Heeft u een vraag over het gebruik van Mijn zaak en staat het antwoord hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op via chat.

Veelgestelde vragen: Zaak melden

Waar vind ik mijn polisnummer/informatie?
Bij het aangaan van een verzekeringspolis bij uw verzekeraar heeft u een zogenaamd "polisblad" ontvangen (fysiek op papier of digitaal per e-mail). Op dit polisblad staat altijd uw polisnummer vermeld. Wij vragen om uw polisnummer om de dekking van uw verzekering te kunnen inzien. Veel verzekeraars bieden een eigen online omgeving waarin u uw gegevens, zoals het polisnummer, kunt inzien. Weet u uw polisnummer niet (meer)? Neem dan contact op met uw verzekeraar. 
Ik heb een verzekering bij InShared. Waar meld ik mijn zaak?

Heeft u een rechtsbijstandverzekering bij InShared? Dan helpen de juristen van Stichting Achmea Rechtsbijstand u bij uw juridisch probleem. U meldt uw zaak aan op InShared.nl. Het contact met uw jurist verloopt vervolgens via Mijn Zaak, de persoonlijke omgeving van Stichting Achmea Rechtsbijstand.

Ik weet niet bij welke verzekeraar ik voor rechtsbijstand verzekerd ben. Hoe kom ik daar achter?

Op uw polisblad kunt u lezen bij welke verzekeraar u verzekerd bent. Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op via de chat.

Wanneer krijg ik een reactie op mijn melding?

Na uw telefonische of online melding wordt uw zaak toegewezen aan een jurist die past bij uw juridisch probleem. Uw jurist neemt dan binnen 10 werkdagen contact met u op. U hoort dan ook of u recht heeft op juridische hulp vanuit uw rechtsbijstandverzekering.

Tip: Maak uw melding compleet en deel alvast belangrijke documenten in uw persoonlijke Mijn zaak omgeving.

Wat is het verschil tussen "zaak melden" en "Mijn zaak"?

Als u juridische ondersteuning zoekt, dan kunt u eenvoudig online een melding doen op uw rechtsbijstandverzekering. We noemen dit 'een zaak melden'. Als u een melding doet, kunt u meteen een account aanmaken voor Mijn zaak. Via Mijn zaak kunt u op een veilige, efficiënte en eenvoudige wijze uw gegevens inzien en bestanden uploaden (bijvoorbeeld een aankoopbewijs, contract of vaststellingsovereenkomst). Als u al een Mijn zaak-account heeft dan kunt u hierin ook een nieuwe zaak melden. U hoeft in dat geval niet opnieuw uw persoonlijke gegevens in te voeren. 

Meer over Mijn zaak

Welke geboortedatum moet ik invullen bij de melding?
Dat is de geboortedatum van degene die een beroep wil doen op de rechtsbijstandverzekering. Dat hoeft dus niet perse de verzekeringsnemer te zijn.
Is het invullen van het e-mailadres hoofdlettergevoelig?
Ons systeem maakt geen onderscheid tussen de hoofdletters en kleine letters. Het maakt daarom niet uit hoe u het e-mailadres invoert.
Ik krijg de melding 'Voer een geldig e-mailadres in'. Wat doe ik nu?

Controleer het ingevulde e-mailadres. Mogelijk staat er een spatie achter het e-mailadres (door het kopiëren/knippen en plakken van het e-mailadres). Haal dan de spatie weg of voer het e-mailadres handmatig in. Heeft u hierover nog vragen? Neem dan contact met ons op via de chat.

Waarom word ik verplicht bepaalde gegevens in te vullen?

Hoe meer relevante informatie u ons geeft, des te sneller wij met uw zaak aan de slag kunnen. Gegevens gemarkeerd met een * zijn daarvoor essentieel en dat is dan ook de reden dat we deze "verplicht" hebben gemaakt. Komt u er niet uit of heeft u bepaalde informatie niet tot uw beschikking? Neem dan contact met ons op. 

Kan iemand anders namens mij spreken over mijn zaak?
Soms is het prettig als iemand anders, zoals een familielid of adviseur, met ons spreekt over uw zaak. Dat doen wij uiteraard niet zonder uw toestemming. Gebruik ons machtigingsformulier om dit te regelen.

Veelgestelde vragen: Inloggen/aanmaken Mijn zaak-account

Wat is het voordeel van Mijn zaak?

Mijn zaak is de beveiligde persoonlijke online omgeving van Stichting Achmea Rechtsbijstand. In Mijn zaak vindt u niet alleen uw eigen gegevens terug. Ook volgt u hier de status van uw zaak en direct contact leggen met uw eigen persoonlijke jurist. Communicatie via Mijn zaak is beveiligd en voldoet volledig aan de privacy-wetgeving. Bovendien kunt u via Mijn zaak gemakkelijk bestanden uploaden, inzien en/of wijzigen. Mijn zaak geeft u op een eenvoudige wijze toegang tot de belangrijkste gegevens van uw juridische hulpvraag en is vaak sneller dan contact per telefoon. 

Doordat u via Mijn zaak sneller, veiliger en efficiënter in contact staat met Stichting Achmea Rechtsbijstand, kunnen wij ons volledig richten op het zoveel mogelijk behartigen van uw belangen. Zo werken we samen met u aan een zo spoedig mogelijke oplossing van uw juridische hulpvraag. 

Ik heb al een account voor de online omgeving van mijn verzekeraar. Waarom heb ik voor Mijn zaak een apart account nodig?

Dit heeft een aantal redenen:

  • Stichting Achmea Rechtsbijstand is een onafhankelijke stichting die juridische hulp geeft aan verzekerden. Het kan gebeuren dat de wederpartij ook verzekerd is bij 1 van de merken van Achmea. Daarom houden wij uw gegevens strikt gescheiden.
  • De kring van verzekerden kan bestaan uit meerdere personen. Wij vinden uw privacy erg belangrijk. Daarom krijgt iedere persoon een eigen account op Mijn zaak.
  • Het is mogelijk dat een zaak bij rechtsbijstand nog loopt, terwijl de verzekering in de tussentijd is gestopt.

Ik weet niet bij welke verzekeraar ik voor rechtsbijstand verzekerd ben. Hoe kom ik daar achter?

Op uw polisblad kunt u lezen bij welke verzekeraar u verzekerd bent. Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op via de chat.

Wat is mijn identificatienummer?

Nadat u uw zaak heeft gemeld ontvangt u een e-mail met uitleg over Mijn zaak. In deze e-mail staat een identificatienummer. Dit identificatienummer heeft u nodig om een account aan te maken voor Mijn zaak. Let op: het identificatienummer is niet hetzelfde als uw zaaknummer.

Bent u het identificatienummer kwijt? Bel ons dan op 088 462 62 62. Wij helpen u graag verder. 

Ik krijg de melding 'Voer een geldig e-mailadres in'. Wat doe ik nu?

Controleer het ingevulde e-mailadres. Mogelijk staat er een spatie achter het e-mailadres (door het kopiëren/knippen en plakken van het e-mailadres). Haal dan de spatie weg of voer het e-mailadres handmatig in. Heeft u hierover nog vragen? Neem dan contact met ons op via de chat.

Aan welke eisen moet mijn wachtwoord voldoen?

Het wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 tekens en maximaal 63 tekens, waarvan minimaal 1 hoofdletter, 1 kleine letter en 1 cijfer. Wij raden aan ook bijzondere tekens, zoals { }! @ # $ . : te gebruiken.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat doe ik nu?

U kunt hier een nieuw wachtwoord aanvragen.

Is het invullen van het e-mailadres hoofdlettergevoelig?
Ons systeem maakt geen onderscheid tussen de hoofdletters en kleine letters. Het maakt daarom niet uit hoe u het e-mailadres invoert.
Ik heb te vaak een verkeerd wachtwoord ingevuld. Nu is mijn account geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Wij herstellen uw account automatisch na 24 uur. U kunt dan opnieuw inloggen of via 'Wachtwoord vergeten' (op de inlogpagina) een nieuw wachtwoord aanmaken.

Veelgestelde vragen: Gebruik maken van Mijn zaak

Hoe volg ik mijn melding?

Alle informatie over de melding op uw rechtsbijstandverzekering volgt u eenvoudig in Mijn Zaak. 

Lees meer over Mijn zaak

Hoe heb ik contact met mijn jurist?

Heeft u nieuws over uw zaak of heeft u een vraag? U bereikt uw jurist eenvoudig via uw persoonlijke Mijn zaak omgeving.

Meer over contact met uw jurist over uw zaak

Hoe verstuur ik een bijlage in Mijn zaak?

In mijn zaak kunt u eenvoudig bijlagen toevoegen zoals foto's, correspondentie documenten.

Lees meer over het uploaden van documenten in Mijn zaak

Hoe weet ik of er een bericht voor mij in Mijn zaak staat?

U ontvangt een e-mail als er een bericht of betaling in Mijn zaak staat. Heeft u eerder een account aangemaakt en of ontvangt u deze e-mail niet? Neem dan contact met ons op via de chat.

Een bericht in Mijn zaak bevat vreemde tekens
In Mijn zaak worden bepaalde berichten niet (altijd) goed weergegeven. We werken hard aan een oplossing hiervoor. Als het goed is heeft u het betreffende bericht ook per e-mail ontvangen. Daar is het wel goed leesbaar.
Ik zie 1 van mijn zaken niet in het zaakoverzicht. Wat nu?

Mogelijk is uw zaak nog niet verwerkt en daarom nog niet gekoppeld aan uw account. Zodra uw zaak in behandeling is genomen staat uw zaak in het zaakoverzicht. Dit duurt maximaal 10 werkdagen.

Is uw zaak na die 10 werkdagen nog steeds niet zichtbaar, neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

De melddatum op Mijn zaak is een latere datum dan de datum van mijn oorspronkelijke melding.
Wanneer wij voor u digitaal een zaak aanmaken, neemt ons systeem automatisch die datum over in Mijn zaak. Voor de inhoud van uw zaak kijken we uiteraard wel naar de datum van de oorspronkelijke melding.
Mijn zaak staat op gesloten, maar dat is niet de bedoeling. Hoe voorkom ik dat mijn zaak gesloten wordt?
In dit geval is de status 'gesloten' een administratieve term. Uw zaak wordt altijd heropend als u contact met ons opneemt.
Ik heb een nieuw account en nu zie ik mijn eerder gemelde zaken niet. Hoe kan dit?

Mogelijk zijn de eerder gemelde zaken gekoppeld aan uw oude account. Neem contact met ons op via 088 462 62 62. Wij koppelen deze zaken dan aan uw nieuwe account.

Ik kan een bestand niet openen in Mijn zaak

Mogelijk is het bestand te groot of is het een bijzonder type bestand. Neem contact op met uw jurist via 088 462 37 20.

Wanneer is een betaling aan mij zichtbaar op Mijn zaak?
Zodra wij de betaling hebben verwerkt kunt u die terug zien in 'Mijn Zaak'. U ontvangt dan een bericht per e-mail.
Waarom zie ik geen optie om een belafspraak te maken met mijn jurist?

U kunt alleen een belafspraak maken met uw jurist als u een vaste contactpersoon heeft. Ook is het op dit moment nog niet voor alle meldingen mogelijk om via Mijn zaak een afspraak te maken met uw jurist. Begint uw zaaknummer met een R gevolgd door 9 cijfers? Dan kunt u in de meeste gevallen wél direct een afspraak maken via Mijn zaak.

We werken er hard aan om dit voor iedereen zo snel mogelijk beschikbaar te maken. Kunt u zelf nog geen afspraak inplannen via Mijn zaak? Neem dan telefonisch contact met ons op via 088 462 37 20. Onze juristen staan u graag te woord.

Ik kan de contactgegevens bij mijn zaak niet wijzigen
Voor een aantal meldingen is het op dit moment nog niet mogelijk om via Mijn zaak de contactgegevens bij een specifieke zaak te veranderen. Dit is het geval als uw zaaknummer begint met ‘RB’. We werken er hard aan om dit ook voor u mogelijk te maken. Wilt u de contactgegevens wijzigen? Neem dan telefonisch contact met ons op: 088 462 37 20.

Documenten delen met Stichting Achmea Rechtsbijstand

In bepaalde gevallen vragen wij u om informatie naar ons te sturen. De manier waarop u documenten met ons kan delen hangt af van uw situatie.

Ik heb toegang tot Mijn zaak

U kunt op verschillende manieren stukken naar ons sturen.

  • Mijn zaak

    Documenten of een bericht naar uw jurist verstuurt u het veiligst via uw persoonlijke Mijn zaak omgeving.

    1. Log in op Mijn zaak.
    2. Kies de zaak waarvoor u documenten wilt uploaden.
    3. Klik op de knop rechts in beeld met 'Stuur bericht of upload bestand'.
    4. Geef een onderwerp en (korte) toelichting, voeg de bestanden toe en verstuur het bericht.
    5. Let op: u kunt op dit moment maximaal 15 MB per bericht versturen. Wilt u meer uploaden? Stuur dan meerdere berichten of vraag uw jurist om hulp.

      Staat uw zaak niet in het zaakoverzicht? Neem dan contact met ons op via de chat.

  • Postverzending:
    Stichting Achmea Rechtsbijstand
    Antwoordnummer 3030
    7320 VB Apeldoorn
    (postzegel is niet nodig)
Ik heb geen toegang tot Mijn zaak

Mijn zaak is niet toegankelijk voor derden. 

U kunt stukken naar ons toesturen via:

  • Postverzending
    Stichting Achmea Rechtsbijstand
    Antwoordnummer 3030
    7320 VB Apeldoorn
    (postzegel is niet nodig)
  • Online diensten voor het delen van bestanden
    Bespreek de mogelijkheden hiervoor met uw contactpersoon.
  • E-mail
    Stuur uw bericht naar klantenservice@achmearechtsbijstand.nl. E-mail heeft niet de voorkeur als uw bericht persoonsgegevens bevat. Dit is in het algemeen alleen minder goed te beveiligen.
    Schrijft u altijd ons zaaknummer in het onderwerp?

Veelgestelde vragen: Aangetekende e-mail

Waarom ontvang ik een aangetekende e-mail?

U ontvangt een aangetekende e-mail omdat u betrokken bent in een zaak die bij Stichting Achmea Rechtsbijstand is gemeld. Een aangetekende e-mail wordt ook gebruikt door Stichting Achmea Rechtsbijstand om persoonsgegevens veilig te kunnen versturen. In de aangetekende e-mail en de daarbij gevoegde bijlage wordt aan u uitgelegd waarom u een aangetekende e-mail ontvangt.

Ik heb een aangetekende e-mail ontvangen van Stichting Achmea Rechtsbijstand. Hoe weet ik dat dit geen spam is?

Stichting Achmea Rechtsbijstand maakt gebruik van aangetekende e-mail. U ontvangt de eerste keer altijd een registratiemail van noreply@aangetekend.achmearechtsbijstand.nl via ses.sslpost.com. De notificatie van de aangetekende e-mail zelf komt altijd van klantenservice@achmearechtsbijstand.nl. Heeft u zich al geregistreerd, dan ontvangt u in het vervolg alleen nog de notificatie van de aangetekende e-mail zelf.
Bij twijfel over de links in de e-mails kunt u het webadres controleren door eerst met de cursor over de link heen te gaan (zonder er op de klikken). In de het tekstveld ziet u dan het webadres waar de link u naartoe leidt.

Komen de e-mails bij u van een ander e-mailadres en/of vertrouwt u het niet, belt u dan met onze klantenservice 088 462 37 20.

Ik heb een aangetekende e-mail ontvangen, maar deze is niet voor mij bedoeld

Wij vragen u dan het bericht te vernietigen. Laat ons ook weten dat u een aangetekende e-mail heeft ontvangen die niet voor u bedoeld was door de aangetekende e-mail door te sturen naar klantenservice@achmearechtsbijstand.nl. Graag onder vermelding van het onderwerp van de aangetekende e-mail.

Ik heb voor het eerst een aangetekende e-mail ontvangen, maar het lukt me niet om in te loggen

Ga na of u zich al heeft geregistreerd. Als u voor het eerst een aangetekende e-mail heeft ontvangen ontvangt u ook een e-mail met daarin het verzoek om u te registreren. Voordat u zichzelf heeft geregistreerd kunt u niet inloggen. U registreert zich met het e-mailadres waarnaar de aangetekende e-mail is verzonden. Het kan voorkomen dat de e-mail waarin u wordt gevraagd om u te registreren later binnenkomt in uw mailbox dan de aangetekende e-mail zelf.

Ik heb een aangetekende e-mail ontvangen, maar het lukt me niet om in te loggen

Controleer of het e-mailadres dat u gebruikt bij het inloggen ook het e-mailadres is dat u heeft geregistreerd. U registreert namelijk uw e-mailadres waarop de aangetekende e-mail is binnengekomen. Het registreren van het e-mailadres waarop de aangetekende e-mail is binnengekomen, is noodzakelijk om in te kunnen loggen. Controleer daarnaast of u het juiste wachtwoord gebruikt.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten
U kunt hier een nieuw wachtwoord aanvragen.
Hoe open ik de aangetekende e-mail?

Als u een aangetekende e-mail hebt ontvangen, ontvangt u een notificatie in uw mailbox. In deze notificatie klikt u op ‘Klik hier om de bijlage(n) te openen’. Op de pagina die opent, logt u in door uw e-mailadres en wachtwoord in te voeren. U komt dan automatisch terecht in de aangetekende e-mail. De inhoud vindt u vervolgens onder het kopje ‘Bijlage’. U kunt de bijlage(n) een voor een openen door op de naam van de bijlage te klikken.

Ik wil de aangetekende e-mail openen, maar de link werkt niet

Als u via de knop in de e-mail die u heeft ontvangen de aangetekende e-mail probeert te openen, maar deze knop werkt niet dan kunt u het beste het later nog een keer proberen. Blijven de problemen bestaan neem dan contact met de afzender van de aangetekende e-mail via klantenservice@achmearechtsbijstand.nl of 088 462 37 20.

Hoe download ik de bijlage(n)?

U kunt de bijlagen van een aangetekende e-mail downloaden als ZIP-bestand, selecteer eerst de bijlagen die u wilt downloaden. Of u downloadt alle bijlagen tegelijk als ZIP-bestand. Klik daarvoor op ‘Download ALLE bijlagen’. U kunt ook de bijlagen een voor een openen en vervolgens opslaan als PDF-bestand.

Waar vind ik al mijn ontvangen aangetekende e-mails?

Als u meerdere aangetekende e-mails hebt ontvangen van Stichting Achmea Rechtsbijstand op hetzelfde e-mailadres komt u, nadat u bent ingelogd, via de knop ‘e-mailgeschiedenis’ op een overzicht van al uw aangetekende e-mails. Een aangetekende e-mail is 30 dagen voor u beschikbaar. Als u ze langer wilt bewaren kunt u ze downloaden en opslaan op uw eigen computer.

Ik heb een aangetekende e-mail ontvangen maar kan de inhoud ervan niet meer zien

Een aangetekende e-mail is 30 dagen voor u beschikbaar. Dus als u de inhoud van een aangetekende e-mail niet meer kunt zien, dan is de termijn van 30 dagen waarschijnlijk verstreken. Neem in dit geval contact op met de verzender van de aangetekende e-mail, via klantenservice@achmearechtsbijstand.nl of 088 462 37 20.

Ik heb de registratiemail verwijderd. Kan ik daarna alsnog mijn e-mailadres registreren?

Dit is mogelijk. Als u op de inlogpagina op ‘Wachtwoord vergeten’ klikt kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen. Gebruik daarvoor het e-mailadres waar u de aangetekende e-mail op heeft ontvangen. Als u zich niet eerder heeft geregistreerd, dan ontvangt u opnieuw een registratiemail. De link naar de inlogpagina is: https://aangetekend.achmearechtsbijstand.nl/

Ik heb mij geregistreerd voor aangetekende e-mail. Wat doet Stichting Achmea Rechtsbijstand met de gegevens die ik heb opgegeven?

Stichting Achmea Rechtsbijstand heeft geen toegang tot de gegevens die u invult om toegang te krijgen tot de voor u bestemde mail. Deze gegevens worden verwerkt door een gecertificeerde leverancier van de dienst aangetekend mailen. De gegevens die u invoert worden uitsluitend gebruikt om u veilig aangetekende e-mails van Stichting Achmea Rechtsbijstand te laten ontvangen en lezen.