Ik zit ongewild vast aan een energiecontract. Kan ik hier nog vanaf?

Iedereen kent ze wel, verkopers die u via de telefoon of aan de deur de mooiste aanbiedingen doen. Soms gaat u erop in en zit u daardoor aan een overeenkomst vast die u eigenlijk helemaal niet wilde. In dit artikel leest u wat u in die situatie kunt doen.

Voorbeeld

Het is druk, de telefoon gaat en aan de andere kant van de lijn is een verkoper die u een energiecontract wil verkopen. U zei altijd: Daar trap ik niet in. Dit keer ging het mis. U dacht dat u alleen informatie opvroeg, maar zonder dat u het door had, is er een overeenkomst afgesloten. En daar komt u pas een maand later achter als u de eerste factuur binnenkrijgt. Heel toevallig was net de periode voorbij waarin u nog kon afzien van de overeenkomst.

Trap niet in de val door mooie praatjes

Wij krijgen al heel lang dit soort zaken binnen. Eerst was het een fax die teruggestuurd moest worden om van een zogenaamde overeenkomst af te komen. Nu is er een button waarop u moet klikken om zogenaamd informatie te ontvangen of een aanbieding te bekijken. Door de mooie praatjes en kunstgrepen van de aanbieder trapt u toch in de val en heeft u een overeenkomst afgesloten Ook de vasthoudendheid van de aanbieder maakt het vaak lastig om “nee” te zeggen.

Accepteert u een aanbod, dan is er een overeenkomst

Het is niet makkelijk om van een overeenkomst af te komen. Ook wij kunnen daar niet altijd bij helpen. Een overeenkomst ontstaat immers als u een aanbod accepteert en daar een handtekening onder zet. Het wordt nog moeilijker als het een overeenkomst is tussen 2 bedrijven. Er gelden dan andere regels dan in het consumentenrecht. Bedrijven onderling mogen veel afspreken en er zijn veel minder dwingende regels waaraan voldaan moet worden. Zo hoeft een telefonisch overeengekomen afspraak niet schriftelijk bevestigd te worden en is een bedenktijd ook niet verplicht.

Veel energiecontracten teruggedraaid

Bij telefonische verkoop van energiecontracten lukt het ons vaak wel om dat terug te draaien en dat de klant weer bij zijn oorspronkelijke leverancier komt. De overheid wil nu ook de telefonische verkoop hiervan verbieden. Experts verwachten echter dat de verkopers dan weer langs de deur gaan om dit soort contracten te verkopen.

Bewijslast misleiding ligt bij de consument

Klanten voelen zich heel vaak misleid door de aanbieder. Helaas ligt de bewijslast voor die misleiding bij henzelf. Het wordt dan vaak hun woord tegen dat van de aanbieder. Komt een dergelijke zaak tot een procedure dan zal dat niet slagen als er geen aanvullende verweren meer zijn waar we een beroep op kunnen doen.