Krijg ik mijn geld terug als de reisorganisatie failliet is?

In dit artikel leest u wat u kunt doen als u een vakantie geboekt heeft en de reisorganisatie failliet gaat.

Voorbeeld

U boekt in januari een zomervakantie voor het hele gezin naar Turkije. 2 weken voor vertrek gaat de reisorganisatie failliet. Uw zomervakantie dreigt in het water te vallen en u wilt weten of u ten minste uw geld nog terug krijgt.

Geld terug via een reisgarantiefonds

Als een reisorganisatie failliet gaat, is er vaak geen geld om u het betaalde bedrag terug te betalen. Veel reisorganisaties zijn gelukkig aangesloten bij een reisgarantiefonds. Een bekend reisgarantiefonds is de Stichting Garantiefonds Reisgelden (de SGR). Als u een pakketreis boekte bij zo’n reisorganisatie, dan krijgt u uw geld vaak terug via het reisgarantiefonds, of u heeft recht op dezelfde reis uitgevoerd door een andere aanbieder. Soms wordt uw vakantie dus overgenomen door een andere aanbieder en kunt u alsnog op vakantie.
Als de failliete reisorganisatie niet is aangesloten bij een reisgarantiefonds is de kans helaas groot dat u uw geld niet terug krijgt. Het enige dat u dan nog kunt doen, is aan de curator vragen om uw geld terug te betalen. Maar de curator kan dat meestal niet omdat daar het geld niet voor is.

Een garantiefonds betaalt niet alles

Als de reisorganisatie failliet gaat, is het verstandig om niet alsnog de (aan)betaling te doen. Betaalde u nadat de reisorganisatie failliet ging? Dan krijgt u de betaling namelijk waarschijnlijk niet terug van het garantiefonds of de curator.
Als u al op vakantie bent, krijgt u maar een deel van de reissom terug. Verzekeringspremies, poliskosten, wijzigingskosten, fax- en telefoonkosten en kosten voor het verkrijgen van visa krijgt u vaak niet terug. In de reglementen van de reisgarantiefondsen staat precies vermeld welke kosten wel en welke kosten niet onder de garantie vallen.
Misschien dekt uw reis- of annuleringsverzekering deze kosten wel. Informeer daar dus naar. Eventuele extra kosten die komen kijken bij de terugvlucht of verblijf, worden vergoed door het garantiefonds.
Zijn er op vakantie problemen met de accommodatie of terugvlucht? Neem contact op met het reisbureau of de reisagent. Zij helpen in eerste instantie verder.

Tot slot is het belangrijk is dat u een geboekte (pakket)reis niet op eigen initiatief annuleert. Dan verliest u uw rechten.