Achmea rechtsbijstand
  • Inloggen
  • Particulieren
  • Bedrijven
  • Werken bij
  • Pers
  • Tussenpersonen
Home
  • Zaak melden
  • Juridische informatie
  • Over Achmea Rechtsbijstand
  • Contact
  • Mijn zaak
  • Facebook
  • Twitter

Actueel

  • Bekijk al het nieuws

Filter op rechtsgebied

  • Consument & Wonen
  • Werk & Inkomen
  • Verkeer
  • Letselschade
  • Fiscaal & Vermogen

Vraag om juridische hulp nog steeds hoog

Terug naar het overzicht
 
Overzichtsafbeelding
IntroductieTekst
​Stichting Achmea Rechtsbijstand ontving in 2017 bijna 157.000 vragen om juridische hulp. Mensen hadden vooral juridische problemen met elkaar of met een organisatie (civiel recht in 43% van de gevallen) of met hun werkgever (arbeidsrecht in 23% van de gevallen). Binnen de rechtsgebieden zijn een aantal opvallende verschuivingen, zoals een flinke afname van het aantal ontslagzaken.
Pagina-inhoud

​

Dat blijkt uit de nieuwe juridische barometer 2017-2018 van Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR). SAR geeft onafhankelijk juridische hulp aan mensen met een rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO of Avéro. De juridische barometer laat de meest voorkomende vragen om juridische hulp zien en geeft een prognose voor 2018.

Minder ontslag, meer problemen bij langer dan 2 jaar ziek

In het arbeidsrecht zien we al langere tijd het aantal ontslagzaken als gevolg van een reorganisatie teruglopen. Hier zien we vooral de effecten van de huidige bloeiende economie terug. Ook het aantal ontslagzaken vanwege disfunctioneren en het ontslag op staande voet zien we flink dalen. Dit verklaren we vooral door de nieuwe spelregels vanuit de WWZ, waarvan we zien dat werkgevers zich daar over het algemeen goed aan houden.

Een opvallende stijger binnen het arbeidsrecht is de toename van het aantal ontslagzaken als gevolg van langer dan 2 jaar ziekte (stijging maar liefst 64%). We zien hier dat de huidige wetgeving voor deze categorie werknemers nog niet veel mogelijkheden biedt als het gaat om het recht op de transitievergoeding. Veel werkgevers houden het dienstverband slapend. Met veel vragen van onze verzekerden tot gevolg.

Aantal consumentenzaken blijft hoog

We ontvangen de afgelopen jaren veel meldingen over de aankoop of verkoop van producten of diensten. De zaken die consumenten melden zijn heel divers: van problemen met de aankoop van bijvoorbeeld een laptop of telefoon tot geschillen met meubel- en keukenbedrijven.

Aantal geschillen over bouwzaken neemt nog altijd toe

Met een bloeiende economie en bloeiende huizenmarkt werden flink wat huizen gekocht of verkocht. Helaas is daarmee ook het aantal juridische geschillen over de koop en verkoop van onroerende zaken gestegen.

Meer juridische kracht met massazaken

Soms zit een grotere groep mensen met hetzelfde probleem en is het beter het om die meldingen gezamenlijk aan te pakken via een massazaak, omdat dat zorgt voor een sterkere juridische positie. De afgelopen jaren nemen de massazaken fors toe; van 6 per jaar in 2006 naar ruim 50 in 2017.

Meer weten over de meldingen per rechtsgebied?

Zoals de meest voorkomende zaken? Het volledige overzicht van de Juridische Barometer vindt u op http://juridischebarometer.com.


19-1-2018  /  Algemeen
Deel dit artikel: Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Facebook

Contactgegevens

Stichting Achmea Rechtsbijstand
Postbus 4116
7320 AC Apeldoorn
088 462 37 20
klantenservice@achmearechtsbijstand.nl

Achmea Rechtsbijstand geeft onafhankelijk juridische hulp aan mensen die verzekerd zijn bij

  • Interpolis
  • FBTO
  • Centraal beheer Achmea
  • Avero Achmea
Stichting Achmea Rechtsbijstand is gevestigd in Tilburg, K.v.K. 41038571
Copyright 2013 Stichting Achmea Rechtsbijstand | disclaimer | privacy