SAR strijdt voor grote groep agrariërs gedupeerd door fosfaatreductieplan
Terug naar het overzicht
Op 1 maart 2017 trad de ministeriële regeling in werking die moet voorzien in het terugdringen van de uitstoot van fosfaat, het zogeheten fosfaatreductieplan. De reden voor invoering van deze regeling ligt in het feit dat Nederland de gemaakte afspraken over de maximale uitstoot van fosfaat met de Europese Unie momenteel niet nakomt.
Gevolgen inwerkingtreding fosfaatreductieplan
In 2018 wordt het beoogde fosfaatrechtenstelsel ingevoerd. Hierop vooruitlopend is de genoemde regeling in het leven geroepen. Dit ter overbrugging omdat het de bedoeling was dat de fosfaatrechten al per 1 januari 2017 zouden worden ingevoerd. De gevolgen van deze regeling, die dus alleen voor 2017 geldt, zijn voor veel melkveehouders enorm. Zij moeten hun veestapel inkrimpen waarbij diverse veehouders op straffe van boetes (“heffingen”) grote aantallen dieren nu van hun bedrijf moeten afvoeren. Deze gedwongen afvoer, via export dan wel slacht, leidt er toe dat veel bedrijven in grote problemen qua bedrijfscontinuering komen dan wel enorme financiële gevolgen ondervinden. Deze gedwongen reductie geldt ook voor diverse vleesveehouders, zij die vee houden maar geen melk produceren. Zij kampen met dezelfde problemen.
In 2018 wordt het beoogde fosfaatrechtenstelsel ingevoerd. Hierop vooruitlopend is de genoemde regeling in het leven geroepen. Dit ter overbrugging omdat het de bedoeling was dat de fosfaatrechten al per 1 januari 2017 zouden worden ingevoerd. De gevolgen van deze regeling, die dus alleen voor 2017 geldt, zijn voor veel melkveehouders enorm. Zij moeten hun veestapel inkrimpen waarbij diverse veehouders op straffe van boetes (“heffingen”) grote aantallen dieren nu van hun bedrijf moeten afvoeren. Deze gedwongen afvoer, via export dan wel slacht, leidt er toe dat veel bedrijven in grote problemen qua bedrijfscontinuering komen dan wel enorme financiële gevolgen ondervinden. Deze gedwongen reductie geldt ook voor diverse vleesveehouders, zij die vee houden maar geen melk produceren. Zij kampen met dezelfde problemen.
Alleen SAR helpt met de belangenvertegenwoordiging van (melk)veehouders
Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR) heeft tal van meldingen ontvangen over deze kwestie. Betrokken agrariërs doen een beroep op rechtsbijstand om hen bij te laten staan. Een voorwaarde voor het verlenen van die rechtsbijstand is dekking vanuit de polisvoorwaarden van hun verzekering. SAR is de enige rechtshulpverlener die daadwerkelijk rechtsbijstand verleent voor het aanvechten van de regelgeving met een kort geding. Ook adviseert SAR agrariërs bij het melden van hun bijzondere omstandigheden bij de betrokken overheidsinstelling, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Daarmee wordt geprobeerd een uitzonderingspositie te krijgen.
Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR) heeft tal van meldingen ontvangen over deze kwestie. Betrokken agrariërs doen een beroep op rechtsbijstand om hen bij te laten staan. Een voorwaarde voor het verlenen van die rechtsbijstand is dekking vanuit de polisvoorwaarden van hun verzekering. SAR is de enige rechtshulpverlener die daadwerkelijk rechtsbijstand verleent voor het aanvechten van de regelgeving met een kort geding. Ook adviseert SAR agrariërs bij het melden van hun bijzondere omstandigheden bij de betrokken overheidsinstelling, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Daarmee wordt geprobeerd een uitzonderingspositie te krijgen.
Uitstekende juridische samenwerking opgezet
SAR zocht in een heel vroeg stadium contact met 2 gespecialiseerde advocatenkantoren, Linssen CS en Hekkelman, voor het vertegenwoordigen van al die belangen. Rob Scholten, gespecialiseerd jurist bestuursrecht licht toe: “Intern is de nodige kennis op dit gebied aanwezig, maar gezien de omvang van dit geschil en de haast die geboden was zochten we de vruchtbare samenwerking met enkele autoriteiten op dit gebied buiten SAR. Peter Goumans van Hekkelman en Joost de Rooij van Linssen zijn specialisten op het gebied van het milieurecht, en lopen voorop qua kennis in het kader van de fosfaatproblematiek.”
SAR zocht in een heel vroeg stadium contact met 2 gespecialiseerde advocatenkantoren, Linssen CS en Hekkelman, voor het vertegenwoordigen van al die belangen. Rob Scholten, gespecialiseerd jurist bestuursrecht licht toe: “Intern is de nodige kennis op dit gebied aanwezig, maar gezien de omvang van dit geschil en de haast die geboden was zochten we de vruchtbare samenwerking met enkele autoriteiten op dit gebied buiten SAR. Peter Goumans van Hekkelman en Joost de Rooij van Linssen zijn specialisten op het gebied van het milieurecht, en lopen voorop qua kennis in het kader van de fosfaatproblematiek.”
Kort geding tegen regelgeving vermindering (melk)veestapel dient op 12 april
De samenwerking heeft uiteindelijk geleid tot een kort geding dat dient op woensdag 12 april om 11:00 uur te Den Haag. Hierbij is gekozen voor een brede insteek voor het aanvechten van de regeling. De individuele gevallen die zijn meegenomen in de dagvaarding, en die dienen als voorbeeld, zijn onder meer een ondernemer die heeft uitgebreid, een uitbreiding in combinatie met een grondgebonden bedrijfsvoering, een startende ondernemer, een niet-melkproducerende vleesveehouder en een biologische veehouder. Voor deze situaties is onderbouwd op grond waarvan de regeling onverbindend dient te worden verklaard.
De samenwerking heeft uiteindelijk geleid tot een kort geding dat dient op woensdag 12 april om 11:00 uur te Den Haag. Hierbij is gekozen voor een brede insteek voor het aanvechten van de regeling. De individuele gevallen die zijn meegenomen in de dagvaarding, en die dienen als voorbeeld, zijn onder meer een ondernemer die heeft uitgebreid, een uitbreiding in combinatie met een grondgebonden bedrijfsvoering, een startende ondernemer, een niet-melkproducerende vleesveehouder en een biologische veehouder. Voor deze situaties is onderbouwd op grond waarvan de regeling onverbindend dient te worden verklaard.
Alle categorieën die in grote mate worden getroffen door de regeling zijn op deze manier vertegenwoordigd in de procedure. Daardoor komt er voor al die gevallen in 1 keer een uitspraak. Het doel is voor alle categorieën hetzelfde: het onverbindend laten verklaren van de regeling, zodat deze op geen enkele agrariër van toepassing is. Linssen, Hekkelman en SAR beogen met bovenstaande werkwijze dat alle belangen van betrokkenen zo goed mogelijk worden vertegenwoordigd.
6-4-2017 / Algemeen